När passagerarna som anlänt till stationen i Lundsbrunn från Skara steg av för att sträcka på benen en stund och äta glass möttes de av de båda lokomobilerna. En från Munktells daterad 1914 och en Case från 1906. Den som inte fått sitt lystmäte efter ångdrivna maskiner stillat under tågresan fick med andra ord ytterligare en chans att hänge sig.


- Vi fick för oss att åka ut och åka lite och möta upp tåget, berättar Tore Blom som tillsammans med Uno Gren har hand om Rubens maskinhistoriska samlingar utanför Götene.

Annons

- Och så har vi besök av ett par likasinnade lekkamrater och ville hitta på något kul, lägger han till.

De båda lokomobilerna som man kört till Lundsbrunn är numera mest till lyst, även om de förstås är fullt funktionsdugliga. Men ursprungligen användes de självgående ångkraftmaskinerna till att driva tröskverk och sågverk. Just att de lätt kunde flyttas mellan olika platser gjorde de mycket användbara, berättar Tore Blom.

- Det här är spännande grejor, både för stora och små, tycker Magnus Hjort som är på tillfälligt besök i sina gamla hemtrakter och som studerar lokomobilerna ingående.


Han passar på att turista lite i samband med ett besök i föräldrahemmet och har åkt ångtåg från Skara tillsammans med sonen och hans kusin. Alla killarna är väldigt fascinerade av maskinerna och ångan som puffar och pyser.


- Det här är verkligen spännande maskinhistoria, säger Magnus Hjort innan det är dags att slita sig från lokomobilerna och hoppa på ångtåget tillbaka till Skara.
Också för lokomobilerna är det dags för avfärd. Med ett sista avskedstjut från ångvisslorna tuffar de iväg på landsvägarna hem till Rubens igen.