Kommande lördag, den 27 januari, visas den bland annat på Odeon i Skövde Kulturhus.

Puccinis opera blev snabbt internationellt omtalad efter sin premiär år 1900. Orsakerna är – som vanligt – flera, men den förtätade och dramatiska handlingen, flera viljestarka karaktärer och fantastisk musik räcker långt.

Det hela utspelar sig på faktiska platser i Rom: kyrkan Sant’ Andrea della Valle, Palazzo Farnese och Castello Sant’ Angelo. I den helt nya spektakulära uppsättningen som nu gjorts på Metropolitan, har scenografen John Macfarlane tagit fasta på detta och skapat scenrum som är nästan direkta avbildningar av dessa klassiska byggnader.

Det handlar om en förrymd politisk fånge, Angelotti, målaren Cavaradossi, polischefen Scarpia och sångerskan Tosca. Allt ställs i relation till de faktiska historiska omständigheterna där olika politiska fraktioner står mot varandra och där den fortsatta utvecklingen kan avgöras av hur det går vid slaget vid Marengo 1800, där Napoleon möter en österrikisk armé. Men de politiska anspelningarna stannade inte vid händelser 100 år före operans tillkomst. Även ett sekel senare var Italien ett oroligt land, vilket direkt påverkade premiären i januari 1900. Bombhot förekom eftersom drottningen skulle närvara, publiken visiterades och föreställningen fick avbrytas och tas om från början.

Bland många fantastiska partier i denna opera måste självklart nämnas Toscas bön (Vissi d’arte, vissi d’amore). Det verkliga sångtestet för varje aspirerande primadonna. Här finns också Cavaradossis Sången till livet (E lucevan le stelle), en inte mindre känsloladdad aria.

Besök gärna Metropolitans hemsida: www.metopera.org