Annons
Vidare till skaraborgslanstidning.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Teliakunder förlorar Kanal 5: ”Beklagar”

Discovery Networks och Telia har inte lyckats komma överens om ett nytt distributionsavtal. Det innebär att cirka 770 000 Teliakunder i Sverige inte kan se Kanal 5 och nio andra kanaler. – Det är en jättetråkig situation och vi beklagar att våra kunder kommer i kläm, säger Telias presschef Irene Krohn till TT.

Parterna har suttit i förhandlingar större delen av natten utan att komma fram till en lösning, enligt Irene Krohn. Från Telias sida hävdar man att grunden i konflikten bland annat rör frågan om att få sända herrallsvenskan i fotboll via linjär tv.

– Ja, det handlar om att kunna visa allsvenskan på vanlig tv, där vi vet att största delen av tittandet görs och särskilt sport är uppskattat, säger Irene Krohn.

För lite ersättning

Hon menar att det är viktigt för kunderna att kunna välja hur de ska titta på tv – i synnerhet för de äldre som inte alltid har tillgång till digitala alternativ.

Discovery hävdar i sin tur att man inte är överens om ersättningen Telia ska betala för Discoverys innehåll.

"Vi har nyligen nått överenskommelser med flera stora tv-distributörer som Telenor och Viasat och hade så klart hoppats att även kunna komma överens med Telia. Men de kräver att få betala mindre för vårt innehåll än resten av marknaden och det är något vi inte kan gå med på", säger Daniel Lagerqvist, kommunikationsdirektör på Discovery Sweden, i en kommentar.

”Väldigt uppskattning”

Förändringen gäller från tisdag klockan 8, enligt ett pressmeddelande från Discovery. Som kompensation för att Telias kunder inte kan se Kanal 5 och en rad andra kanaler har telebolaget erbjudit obegränsat tittande på C More.

Irene Krohn vill inte förutspå när, eller om, en lösning mellan Telia och Discovery kan nås men öppnar för fortsatta diskussioner.

– Vi vet att Discoverys kanaler är väldigt uppskattade och vår förhoppning är att hitta en lösning, säger hon.