Annons
Vidare till skaraborgslanstidning.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Skaraelevernas kreativa idéer i coronakrisen

 
Coronaviruset 2020-2021
Visa alla artiklar

En TV-produktion, en glassbil med varor, applikationer för jobb och sysselsättning samt idéer för att rädda Skaras restauranger och minska socialt utanförskap. Det var några av idéerna som eleverna på Katedralskolan kom på när utvecklingsenheten på Skara kommun gav dem uppdraget att hitta lösningar i Coronakrisen.

En jury sammansatt av näringsliv- och kommunrepresentanter har nu utsett de bästa bidragen.

Under de senaste veckorna har eleverna i årskurs 2 på Katedralskolan ekonomi-, samhälls-, handel och administrationsprogrammet samt IB-programmet (International Baccalaureate) arbetat med en så kallad Innovation Camp om Coronakrisen. Uppdraget har varit att hitta idéer som kan hjälpa företag, medborgare eller organisationer i rådande och kommande pandemier.

Eleverna tävlar

Innovation Camp är ett koncept som organisationen Ung Företagsamhet Skaraborg genomför, som går ut på att elever ska lösa ett uppdrag på en begränsad tid. Eleverna tävlar mot varandra och en jury utser vinnarna. Workshopen som i vanliga fall brukar pågå under en heldag, har denna gång genomförts helt på distans, där eleverna har fått möta uppdragsgivarna och presentera sin idé via länk och digitala verktyg.

Initiativet kommer från Skara kommuns näringslivsstrateg, Helena Nyman Friberg.

– Jag fick inspirationen från Jönköpings universitet som genomfört något liknande, och tog kontakt med UF Skaraborg och de nappade direkt. Eleverna lever med krisens konsekvenser varje dag och vi ville ta vara på deras kreativitet. Det har varit spännande att följa processen, säger Helena Nyman Friberg i ett pressmeddelande.

En stark jury

Juryn som bestod av Janne Nilsson vd på Skara Sommarland, Margareta Boström, affärsutvecklare och insiktsansvarig på Jula AB och Håkan Persson vd på Dava Foods tillsammans med Skara kommuns Helena Nyman Friberg, näringslivsstrateg, Sara Salegård, digitaliseringsstrateg och Carolina Esping, utvecklingschef.

– Det är snabbfotat av Skara kommun och skolan som varit med att ta till vara på den här ovanliga tiden och nyttja den till något kreativt. Det är entreprenörsanda det – något som är Julas signum och som ligger oss i koncernen varmt om hjärtat, säger Margareta Boström, Jula-koncernen.

Vinnarna och motiveringen

Juryn är eniga om det svårt att utse vinnarna eftersom det fanns många bra idéer men enades slutligen om två vinnande bidrag. Det ena från Katedralskolans IB-program och det andra från Ekonomiprogrammet. Två helt olika idéer där den ena tar till vara på elevernas kompetens inom språk och textarbete, vilket är en outnyttjad resurs och en TV-produktion som kan lyfta besöksnäringen i området.

Juryns motiveringar lyder:

Interstudent av grupp IB3

”Kommunikation och information är viktigare än någonsin. Därför är resurspoolen ’Interstudent’, där man tar vara på elevernas kompetenser inom språk och textförfattande, en lysande idé som kan underlätta både i dagens krävande kommunikationssituation men även när vi inte är inne i en pandemi. En snygg presentation, en genomarbetad projektplan och idé väl värd att bygga vidare på. Grattis Najla, Mickael, Moa, Leo och Aziz i grupp IB3 till ert vinnande bidrag!”

Sommarlandskampen av grupp EK4

”En TV-produktion som Sommarlandskampen med tävlingar mellan barn eller kändisar liknade ’Wild Kids’ eller ’Fångarna på fortet’, kan fylla parken med ännu mer värdefulla upplevelser. Det skapar publicitet som gynnar inte bara Skara Sommarlands varumärke utan besöksnäringen i Skara och marknadsföringen av Skara kommun. I rådande pandemi kan parken trots osäker öppning användas på ett bra sätt och sprida glädje. Grattis Hannes, Vide, Ellen, Max, Emma och Edvin i grupp EK4 till ert vinnande bidrag!”

Förutom äran vinner eleverna presentkort från Skara Handel, men framförallt erfarenheten. Kanske ser vi någon av idéerna utvecklas till ett UF-företag eller att någon från näringslivet hör av sig och vill bygga vidare på ungdomarnas kreativa lösningar.