Annons
Vidare till skaraborgslanstidning.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Reklamras för dagspressen

Annonsering i dagspress och på bio rasade i mars, i spåren av coronakrisen, enligt Sveriges Mediebyråer månadsstatistik.

Totalt föll medieinvesteringarna, via Sveriges Mediebyråer, med 6,2 procent i mars jämfört med samma månad i fjol. Men årets mars hade en extra faktureringsdag så nedgången är egentligen större.

Störst ras hade bioreklamen, minus 61 procent sedan biograferna stängt igen. Även dagspress tappade mycket annonsintäkter, framför allt kvällspressen som gör sin sämsta månad någonsin hittills. Däremot ökade reklamen i radio.

Coronakrisen är förstås en avgörande förklaring till nedgången, och det kommer att bli värre eftersom mycket av marsförsäljningen bokades redan i februari, enligt Daniel Eriksson, ordförande för Sveriges Mediebyråer.

"Vi kan med största säkerhet förvänta oss väsentligt större nedgångar för medieinvesteringarna kommande månader", skriver han i ett pressmeddelande.