Annons
Vidare till skaraborgslanstidning.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

(M): Pengarna hade gjort mer nytta i vården

 
Perspektiv
Visa alla artiklar

I Västra Götalandsregionen kostar uteblivna besök nästan en halv miljard kronor. Antalet patienter som inte kom till inbokade sjukhusbesök i Västra Götalandsregionen minskade något under 2019 men det var ändå ca 154 000 patienter som uteblev från bokade besök.

För Skaraborgs sjukhus var kostnaden ca 70 miljoner kronor för besök där patienterna inte dök upp. När patienter uteblir utan att meddela förhinder innebär det att läkare och sjuksköterskor är uppbokade utan möjlighet att boka om och istället erbjuda någon annan patient tid.

Konsekvensen av uteblivna besök är att köerna ökar, och i många fall på grund av slarv. Dessutom måste nästan alla som uteblivit, bokas om till nya besök vilket innebär både onödig och ökad administration.

I Stockholm, som precis som VGR (Västra Götalandsregionen) har nästan en halv miljard i kostnader för uteblivna besök, planeras nu en ”straffavgift” på 400 kronor. Det har vi valt att inte införa i Västra Götaland. Än iallafall.

Men, om detta resursslöseri fortsätter, med omfattande kostnader för uteblivna vårdbesök, kommer vi behöva införa straffavgift eller något liknande för att kunna komma tillrätta med detta problem.

Som patient måste man ta ett större ansvar att hålla sina tider och att avboka om man får förhinder. Samtidigt måste sjukhusen också ta ett större ansvar och ge patienterna större möjligheter att kunna påverka sina bokade tider

Ett exempel är logoped på avdelningen på Skaraborgs sjukhus. Där har man minskat antalet uteblivna besök med 48 procent genom att patienterna själva kontaktar mottagningen för tidsbokning och inte tvärtom. Och i kombination med detta erbjuds också erbjuds sms-påminnelser.

Ett annat exempel är arbets- och miljödermatologiska mottagningen på Sahlgrenska universitetssjukhuset. De jobbar på samma sätt och där har antalet uteblivna besök halverats sedan 2016. Kötiden minskade där med 80 procent, från fem månader till runt en månad. När patienten ringer in och bokar så passar personalen på att ta några extra minuter till att informera tydligare om besöket. Två enkla åtgärder som sparar både tid och pengar. Det ska vara lätt att göra rätt.

När patienterna själva får boka och lätt kan omboka sina tider så bidrar det till att de också kommer på avsatt tid.

För att vi ska få så mycket vård och så korta köer som möjligt måste vi hjälpas åt. Sjukhusen måste erbjuda större möjligheter för patienten att påverka sitt planerade besök och patienterna måste ta ett större ansvar att passa sina tider alternativt avboka vid förhinder.

Linn Brandström (M), Regionråd

Johan Abrahamsson (M), Förbundsordförande i Västra Götaland

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel