Annons
Vidare till skaraborgslanstidning.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Kolla in Julas nya kvalitetscenter i Skara: "Det här är en unik satsning på cirka 40 miljoner kronor"

Julas verksamheter kring produkttester, kvalitetssäkring och eftermarknad flyttar nu in i sina nya lokaler i Skara - ett viktigt steg i arbetet mot att nå klimatneutralitet 2030, skriver de i ett pressmeddelande.

​− Det känns väldigt bra att kunna flytta in i nya lokaler. Det här är en unik satsning på cirka 40 miljoner kronor och bygget har tagit ungefär ett år. Nu är vi äntligen på plats och kan knyta ihop verksamheten kring kvalitetssäkring på ett mycket effektivare sätt, säger Göran Martinsson, kvalitetschef på Jula.

En målsättning i Julas klimatarbete är att förlänga produkternas livslängd och här spelar kvalitetscentret en nyckelroll då de menar att miljövinsterna är många.

Förutom effektivare ytor som eliminerar de risker som hanteringen av returer kan innebära, skapar det också smartare flöden där bland annat uppdelningen av material blir mer följsam. I den nya byggnaden får verkstaden, där produkter repareras, ändamålsenliga utrymmen vilket bland annat innebär färre transporter. Andra anpassade lösningar i de nya lokalerna är till exempel bra våtrum och brandklassade celler för tester av nya produkter innan lansering.​

− Vi satsar mycket på egna varumärken där vi vill säkra kvalitet, produktsäkerhet och funktioner. Det stärker vårt kunderbjudande samtidigt som vi tar ansvar för miljön vilket blir en bra affär för alla, fortsätter Göran Martinsson. 

Ett annat led i förlängningen av produkters livslängd är att tillgängliggöra rationell försäljning av reserv- och slitagedelar till kunder. Jula startade därför ett reservdelsprojekt under 2020 med syfte att stärka totalerbjudandet med trygghet, kundvård och hållbarhet som ledord.

− Målet är att reservdelar ska finnas tillgängliga i samband med produktlanseringar och att kunden då enkelt kan köpa dessa via vår e-handel eller i våra varuhus. Vi ser ett ökat behov av reservdelar, vilket skapar nya möjligheter i kunderbjudandet när även de får plats i det nya kvalitetscentret, säger Göran Martinsson i pressmeddelandet.

På grund av rådande omständigheter kring Corona avvaktar Jula med en publik invigning av det nya kvalitetscentret.