Annons
Vidare till skaraborgslanstidning.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Greens nonchalans mot bilisterna förvånar

 
Perspektiv
Visa alla artiklar

”Nej, Monica Green, att höja skatterna så till den milda grad som ni gjort får motsatt effekt i miljöarbetet” Det skriver Thomas Morell, Sverigedemokraterna, i en insändare.

Det är med stigande förvåning jag läser artikeln med Monica Green och hennes nonchalans mot landets bilister. Monica Green tycker inte att skatterna på bränslet är höga. Ett påstående som är ett direkt slag i ansiktet på de som måste vända på varje krona för att få vardagen att gå ihop.”Vi vill uppmuntra en omställning till elfordon, gasdrivna bilar och att folk ska cykla mer, menar Green”. Det låter ju vackert, men regeringens politik lägger snarare krokben på alla miljöambitioner!

Låt oss se över alternativen som står till buds, bara för att få lite perspektiv på resonemanget. Cykelalternativet fungerar ju enbart i hygglig närhet till jobbet och främst i tätorter. Cykeln är således inte ett alternativ för dem som har mer än 2 – 3 kilometer till jobbet.

Gasbil då? Kan vara ett alternativ, förutsatt att gasen inte är fossil.

Elbil är väl det som ligger närmast till hands för att ersätta fordon med förbränningsmotor, så hur ser det alternativet ut? Precis nu, i skrivande stund, kan man köpa en Volvo V60 Classic, alltså den äldre modellen med laddhybrid, till det facila priset av 448 900 kronor. Månadskostnaden för att köpa en halvelektrisk bil blir hela 6 749 kronor.En hög månadskostnad som effektivt sorterar bort en stor del av befolkningen, eftersom hushållen, utöver bil, har annat att lägga pengar på.

Visst det finns både billigare och dyrare fordonsalternativ på marknaden, men jag valde en säker familjebil med hyggligt andrahandsvärde. Att köpa en begagnad bil kan vara ett alternativ naturligtvis, men även här ligger priserna relativt högt.

Prisbilden på Blocket är från 200 000 kronor för en några år gammal bil med cirka 10 000 mil på mätaren. Behöver batteripacken bytas ut kan det kosta upptill 100 000 eller mer beroende på bilmodell. Byte av batteripack (100 000 kr) ger en månadskostnad på cirka 1 800 kronor utslaget på fem år. En kostnad som tillkommer utöver själva bilköpet.

Nej, Monica Green, att höja skatterna så till den milda grad som ni gjort får motsatt effekt i miljöarbetet. Högt skattetryck begränsar effektivt hushållens ekonomiska svängrum när det gäller bilköp, och den gamla bilen får rulla ytterligare några år.

Ett betydligt snabbare och effektivare sätt att minska utsläppen av Co2är att blanda in alternativa bränslen i befintligt system. Det krävs inga särskilda satsningar i uppbyggnaden av infrastruktur,effekten på nettoutsläppen av Co2 är omedelbar.De allra flesta bilar klarar den här inblandningen, vilket är ett stort plus ur miljösynpunkt.

Det snabbaste sättet att nå miljömålen är alltså att blanda in alternativa bränslen i dagens bensin och diesel. Ju större inblandning, desto större effekt! Målsättningen att minska Co2 måste vara det vägledande i arbetet, kan man snabbt och enkelt minska nettoutsläppen av Co2, måste det vara den effektivaste vägen.

Att batteriproduktionen i sig är en stor miljöbov har jag inte berört alls i denna enkla ekonomiska beräkning, men det är ytterligare en parameter som måste vägas in.

En mer sansad och strategiskt utformad övergång till alternativa fordon ger en långsiktighet i miljöarbetet som hushållens ekonomi har lättare att hantera.

Thomas Morell, kandidat till riksdagen för Sverigedemokraterna

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel