Annons
Vidare till skaraborgslanstidning.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Gondol mycket billigare än beräknat

En gondollift i Skövde upp på berget Billingen blir mycket billigare än beräknat. Nya siffror visar att differensen mellan en gondol- och en sittlift krympt från 30 till 8 miljoner kronor.

Det är genom nya detaljerade offerter som Skövde kommun kan konstatera att en linbana upp på berget Billingen inte alls blir så dyr som man tidigare trott.

När projektet med den stora satsningen på Billingens fritidsområde presenterades för kommunledningen i april 2017 hade kostnaden för en gondollift från Dalvägen och upp på berget uppskattats till 30 miljoner kronor mer än för en sittlift.

Men nu visar nya offerter att differensen är nere på åtta miljoner kronor. Det beror bland annat på tekniska svårigheter som rasbranten utgör. Medan gondolliften inte har några höjdbegränsningar får sittliften dras max 20 meter över marken och därför krävs fler stolpar och en annorlunda sträckning när rasbranten ska passeras. Detta kostar sju miljoner kronor extra.

De nya offerterna visar också att driften blir billigare. En tidigare uppskattning pekar på en miljon kronors skillnad, nu är differensen 400 000 kronor per år mellan gondol- och sittlift.

– Nu har förutsättningarna förändrats när kostnadsläget är så mycket lägre, vilket jag tycker är väldigt positivt. Nu kan vi gå från konflikthantering till att diskutera vad vill alla med Skövdes utveckling, säger kommunstyrelsens ordförande Katarina Jonsson (M).

Hon menar att gondolliften inte är den lyxinvestering som andra partier velat göra gällande.

– Vi tycker att det är ännu mer försvarbart nu, särskilt som det kan fungera som kollektivtrafik för funktionshindrade med rullator, personer med barnvagn och andra, inte bara skidåkare och de som cyklar downhill. Nu kan många fler nyttja liften till en förhållandevis låg extrakostnad.

Katarina Jonsson påpekar att en busslinje till Billingen kostar 750 000 kronor per år och då handlar det om timtrafik, med gondolliften kan man få minuttrafik.

Hon vänder sig också mot påståendena att investeringen sker på välfärdens bekostnad.

– Det stämmer inte. Vi prioriterar vård, skola och omsorg, 8 av 10 skattekronor går till det i Skövde kommun. Vi riskerar inte någon välfärd, utan med projektet vill vi skapa resurser till välfärden i framtiden.

Än så länge finns inget politiskt beslut om vilken typ av lift som ska byggas. Just nu arbetas det med detaljplanen för Billingens fritidsområde och om den inte överklagas, vinner den laga kraft i slutet av året.

– Tanken är att börja projekter för skidbacken och liften i januari och så startar vi bygget fysiskt till hösten 2019 för att sedan bli klara till vintersäsongen 2020/21. Vinner planen inte laga kraft kan det dröja minst ett halvår, säger Ingemar Linusson, projektledare och fastighetschef i Skövde kommun.