– Det är helt overkligt, säger Gertrud Larsson, som skrivit den inställda pjäsen ”Främling”.

Hon är en etablerad och ofta anlitad dramatiker som bland annat skrivit ”Blåvingar” som sattes upp av Smålands musik och teater 2014. Hon är också en del av humorduon Åsa och Gertrud.

I ”Främling” har hon utforskat Sverige och främlingsfientligheten. Hon hade beskrivit något som vuxit fram och utvecklats, från 90-talets Ny demokrati till idag. Och hon har gjort det genom att lyfta fram Bert Karlsson som förgrundsfigur. Det har väckt stort intresse. Pjäsen var inbokad på en turné med trettio stopp runt om i Sverige och den har varit mycket omskriven på förhand.

– Det är en föreställning som vill väcka diskussion – inte skriva folk på näsan. Hur förhåller vi oss till den pågående flyktingkatastrofen? Det finns ju krafter som helt vill stänga gränserna. Den tar upp medborgargarden, asylboenden som sätts i brand och så kallade alternativmedia, berättar Gertrud Larsson.

Hon är trött och besviken, men inte knäckt. Istället är hon arg och har bestämt sig för att inte hålla tyst om det som hänt. Om man är missnöjd med en föreställning skjuter man upp premiären, fastslår hon. Man ser till att få mer repetitionstid. Fungerar det inte så byter man ut regissören. Man lägger inte ner precis före premiären.

– Man gör bara inte såhär. Det är inte så det går till, säger hon.

Hon har inte fått några andra förklaringar till det som hänt än de som riksteaterchefen Måns Lagerlöf gick ut med i sitt pressmeddelande i torsdags: ”Jag måste tyvärr konstatera att föreställningen ”Främling” inte har nått det slutresultat vi hoppats på. Vi på Riksteatern har därför, i samråd med regissören, fattat beslutet att ställa in premiären och den därpå följande turnén.”

Gertrud Larsson suckar ljudligt. För visst är det märkligt att teaterchefen, som såg pjäsen senast på ett publikgenomdrag i torsdags för en vecka sedan, inte drog åt handbromsen då genast, om han tyckte att det behövdes. Istället väntade han till efter presspremiären på söndagen, till efter att recensioner publicerats, innan han meddelade att pjäsen skulle stoppas. Men det kan inte vara orsaken, säger hon.

– Det kan inte handla om Expressens negativa recension! Det är ju så det är, man får både positivt och negativt.

– Om det är det som detta beror på är det ju oerhört ängsligt. Jag blir mörkrädd, svarar Gertrud Larsson:

– Jag håller inte på med teater för teaterns egen skull. Jag debatterar. Jag är gammal aktivist, det är därför jag inte håller käften nu.

Hon är arg och ser nedläggningen som ett sabotage. Mot hennes eget arbete, mot skådespelarnas, scengrafens, kostymören, alla som har varit inblandade har fått sitt arbete saboterat.

– Men jag har också ett stort stöd. Folk från hela Teatersverige hör av sig och stöttar. Jag är inte ensam och tack och lov är jag etablerad som dramatiker.

– Inte alls, säger Gertrud Larsson.

Hon tänker inte bli försiktigare eller välja sina ämnen på ett annat sätt:

– Om jag skulle låta detta påverka mig skulle jag ju få lägga ner och sluta skriva pjäser.

Läs mer om beslutet här: Föreställning om Bert ställs in

Läs mer: Inställd föreställning kostar skattebetalarna miljoner