Annons
Vidare till skaraborgslanstidning.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Försäljningsrekord för Jula –­ över 900 miljoner i maj

I maj månad slog Jula försäljningsrekord med god marginal. – Förra året gjorde vi en extremt stark majmånad, och nu ökar vi ytterligare. Det är givetvis mycket glädjande, samtidigt som vi är högst medvetna om att det i försäljningsökningen finns en tydlig coronaeffekt, säger Joachim Frykberg, VD Jula.

Den totala försäljningen för årets maj landade på drygt 913 miljoner kronor, vilket är en ökning med över 25 procent mot föregående år. E-handeln ökade med nära 100 procent mot föregående år, och även försäljningen i Julavaruhusen ökade starkt, skriver företaget i ett pressmeddelande.

Det nya försäljningsrekordet beror på flera olika faktorer. En stor andel av befolkningen har under coronapandemin varit hemma i större utsträckning än normal, vilket gynnat den typ av handel som Jula bedriver.

– Vi är glada att vi träffar rätt i våra sortiment, och därmed säljer starkt i de kategorier som vi vill vara starka i, säger Joachim Frykberg.

Centrallagret ger framgång

En tydlig framgångsfaktor under coronakrisen har även varit Julas centrallager i Skara, Norra Europas största.

– Kapaciteten som finns i centrallagret har varit väldigt värdefull under coronakrisen. Vi har haft möjlighet att ta hem mycket stora volymer, vilket inneburit att vi inte fått några nämnvärda störningar i våra leveranser. Vilket i sin tur gett oss förutsättningar för bra försäljning, säger Joachim Frykberg i pressmeddelandet.

Samtidigt finns en ödmjukhet inför den snabba förändringstakt och oförutsägbarhet som coronasmittan innebär.

– Att hantera den snabba förändringstakten med svängningar, händelser och beslut på våra olika marknader är något som vi jobbar hårt med varje dag. Det är också något som vi kommer att fortsätta fokusera på även framöver, säger Joachim Frykberg.

Kontinuerligt genomförs åtgärder för att stärka kundernas säkerhet, och för att upprätthålla en trygg arbetsmiljö.

– Vi gör hela tiden insatser i vår verksamhet. Det kan handla om plexiglas i våra kassor, tvätt med ”Lifeclean”, och tydlig information. Vi jobbar hela tiden hårt för att våra kunder ska kunna känna sig trygga att handla hos oss, säger Joachim Frykberg.

Öppnar nytt

Samtidigt öppnar Jula också flera nya varuhus under 2020. Redan torsdagen den 4 juni är det dags, då man öppnar ett varuhus på Backaplan i Göteborg.

– Detta är ett speciellt varuhus för mig eftersom vi faktiskt varit ute efter läget på Backaplan sedan början av 1990-talet. Vi ville då in i de centrala delarna av våra större städer. Backaplan var en av de första platserna vi tittade på, när vi började med att öppna varuhus utanför Skara, säger Karl-Johan Blank, ägare och koncernchef.

Att öppna ett nytt varuhus i skuggan av coronapandemin är lite speciellt. För Jula innebär det att det i samband med invigningen den 4 juni inte kommer att bli några festligheter som det brukar vara.

– Vi ser mycket fram mot öppningen av varuhuset på Backaplan, ett spännande framtidsläge för Jula då vi på ett naturligt sätt når de centrala delarna av staden och även ändå ut mot Torslanda. Området kommer att utvecklas med mycket bostäder, och det kompletterar våra andra lägen i Göteborg på ett mycket bra sätt, säger Karl-Johan Blank.