På tisdagen blev det helt klart att Optiva AB är de som kommer att utföra entreprenadarbetet. En efter en rad misslyckade och uppskjutna upphandlingar är Skara kommun äntligen i hamn med en entreprenör och utvecklingsarbetet för stationsområdet kan börja.

Från den 2-3 mars kommer företaget att etablera sig på byggplatsen i områdets östra del.

– Det är ett efterlängtat steg i att utveckla Skara för att kunna bygga centrumnära bostäder samtidigt som vi förbättrar hela stationsområdet och binder ihop staden på ett naturligt sätt, säger förvaltningschefen för Service och Teknik, Pontus Dûring i ett pressmeddelande.

Stationsområdet upplevs idag som en barriär i stadsrummet och platsen upplevs också som otrygg. Därför är en av de bärande tankarna bakom projektet att skapa en attraktiv och trygg stadsmiljö i anslutning till busstationen. Med ett bättre stråk för gående och cyklister skapas ett ökat genomflöde i området. Det ger också en mer funktionell transportnod, som utgår från kollektivtrafik, gående och cyklister.

Nya bostäder

Den andra bärande idén i projektet är att skapa plats för ett varierat och långsiktigt hållbart bostadsbyggande. Centrumnära bostäder är ett sätt att öka stadens attraktivitet. Det är en efterlängtad möjlighet, inte minst för många äldre som flyttar från egna villor och vill ta del av stadens serviceutbud på nära håll, skriver kommunen i ett pressmeddelande. Centrumbostäder i Skara AB är intresserade av att bygga på området.

– Vi är just nu inne i en intensiv planeringsfas och ritar hur vi vill att byggnationen ska se ut. Målgruppen är äldre. Vår ambition om allt flyter på är att vara hyfsat startklara när kommunens arbeten på stationsområdet är klara, säger VD David Pettersson, Centrumbostäder.

Busshållplatserna och in- och utfarten från stationen kommer att byggas om. Spårområdet tillsammans med taket på perrongen ska flyttas ungefär 80 meter österut. Även järnvägsväxlarna kommer att flyttas. En så kallad vattenhäst kommer att monteras upp vid perrongtaket. Där kommer man att kunna fylla på vatten i ångloket.

Gång- och cykelbanan från Gällkvistskolan får en ny och säker överfart på Vallgatan från Jarlagatan. Det byggs också en fortsättning av stråket vidare mot Skaraborgsgatan.

Så påverkas Skaraborna

Arbetena medför en del gatuavstängningar och en mindre del av grusparkeringen stängs av:

√ Vallgatan stängs av från rondellen vid Kämpagatan och fram till Jarlagatan under sex månader. Boende längs sträckan kommer naturligtvis att ha tillgång till sina fastigheter. Tunga transporter som passerar centrum hänvisas till E20 under byggtiden.

√ Kämpagatan kommer att vara avstängd från spåren fram till rondellen vid Vallgatan. Arbetet på Kämpagatan beräknas ta en högst månad.

√ Under projektperioden kommer den avstängda delen av Vallgatan att vara busstation.

– Vi ber om överseende med störningarna under byggtiden. Vi är mycket glada att projektet nu är igång, säger gatuchef Mats Bäck i pressmeddelandet. .

Hela projektet beräknas vara klart under november månad.

Bestående förändringar

På Skaraborgsgatan kommer ett permanent förbud att införas mot långa och tunga transporter. Det betyder att lastbilar på mer än arton meter inte får köras där. Femton parkeringsplatser på grusplanen på stationsområdet kommer att försvinna. Bilister hänvisas till de 70 platser på 24-timmarsparkeringen som finns 300 meter österut framför lokstallarna.