LÄS MER: Hon sökte vårdcentral i tre veckor

Det tog tre veckor innan Maritha Arnesen fick kontakt med sin vårdcentral Centrum i Skövde.

– Det är naturligtvis inte bra. Det ska inte gå till så att man får vänta i tre veckor på att få kontakt med sin vårdcentral, säger Erik Magni, presschef på Praktikertjänst som står bakom vårdcentralen i Skövde.

Erik Magni uppmanar henne att framföra sina klagomål till vårdcentralen och nämner att det även går att framföra klagomål direkt till Praktikertjänst.

Vårdcentralen Centrum har på senare tid haft märkbara problem med tillgängligheten på telefon. Enligt den nationella vårdgarantin ska alla som ringer få kontakt med sin vårdcentral samma dag. Snittet bland landets alla vårdcentraler ligger på att besvara 89 procent av samtalen samma dag, enligt SKL:s (Sveriges kommuner och landsting) sammanställning.

Vårdcentralen Centrum har tidigare år legat i närheten av snittet, men hösten 2017 besvarades 55 procent av samtalen.

– Det är olyckligt att det har blivit så. Vi har växt med flera hundra patienter och telefontillgängligheten har inte hängt med. Vi ska rekrytera en ytterligare sjuksköterska som ska hjälpa till med telefontillgängligheten, säger Erik Magni.

LÄS MER:Så bra svarar din vårdcentral på telefon

Annons

De senaste elva månaderna har antalet listade patienter på vårdcentralen ökat med drygt 400 personer till 8 100 personer (fem procents ökning).

Hur skulle du beskriva er telefontillgänglighet idag på vårdcentralen?

– Det finns förbättringsmöjligheter. Det är inte så bra som vi vill att det ska vara, säger Erik Magni.