Den stora inventering av Skaraborgs vägar som ska göras av Trafikverket var Mariestads-Tidningen först att rapportera om.

Sammanlagt handlar det om 400 mil väg i regionen men Peter Ringh, projektledare vid Trafikverket, kan inte svara på hur mycket av vägen som ska inventeras. De vägar där åtgärder redan planeras kommer inte tillhöra de inventerade.

– För att vi ska ha bättre koll och en gemensam syn ska vi inventera vägarna så att vi har status på dem. Det mindre vägnätet får stå tillbaka för högtrafikerade vägar och storstad. Vi har problem och måste kunna påtala vilka problem vi har. Sen kommer vi kanske inte så mycket längre än inventeringen ändå, säger Peter Ringh.

Att Skaraborg inte har särskilt högtrafikerade vägar eller någon storstad menar han är orsaken att regeringen inte prioriterar vägar i området. Samtidigt är inte Skaraborg ensamma om att ha problem med vägarna.

– Vi har problem, men vi är inte unika i Skaraborg. Det är likadant i hela Sverige. Om vi inventerar har vi en kunskapsbank. Inventeringar har gjorts tidigare men nu har det fallit mellan stolarna i några år.

Vad tror du inventeringen kommer visa?

Annons

– Ingen aning, jag vågar inte ens gissa. Vi vet att vi har vägar som är dåliga, men de som åker på vägarna tycker att de är ännu sämre eftersom de åker där varje dag. Jag som åker där en gång varannan månad tycker inte att den är sämre än någon annanstans.

Att man gör en inventering betyder inte att åtgärder kommer göras, menar Ringh. Däremot måste något göras åt vägarna tids nog.

– Det blir vansinnigt mycket dyrare om vi inte har en inventering. Vi har begränsade resurser och prioriteringsorder från regeringen. Vi får direktivet från dem, det är de som får avgöra vilken standard som är godtagbar. Vi kan bara påtala saker, säger han.

– Vi har inte stora resurser och kommer aldrig få det heller. Det är ingen som vill lägga pengar på en väg som trafikeras av hundra bilar, säger Ringh.

"Missvisande utredning"

Bertil Andersson är vice ordförande i Motormännen i Skaraborg. Han anser att vägnätet i Skaraborg är underdimensionerat.

– Det är eftersatt vägstandard i Skaraborg med hänsyn till trafikvolymen. Om man är ute i verkligheten och åker ser man att vi har högtrafikerade vägar i Skaraborg. Politiker ser inte vårt områdesbehov. Allt är Stockholmsfixerat, säger han.

E20, 44 och 49 är vägar som Andersson nämner som problematiska. Han menar att Trafikverkets bedömning att vägarna i området inte är högtrafikerade bygger på felaktig analys av statistiken.

– Det är missvisande hur man utreder. Vi har tidpunkter då vi kanske inte har så mycket trafik, men från mars-april börjar västkusttrafiken. Då kommer människor från Mälardalsregionen som ska mot västkusten. Pratar man medeltrafikmängd är man helt snett ute. Då kan man utnyttja statistiken som man vill för det ändamålet, säger Andersson.

Han menar att flera av Skaraborgs vägar är dåliga ur trafiksäkerhetssynpunkt. Vägarna här ska också vara i särskilt dåligt skick sett till övriga Sverige.

– E20 mellan Götene och Mariestad är väldigt trafikfarlig. Vägen går i ett antal svackor där mötande bil försvinner ur synfältet. Det märks i olycksstatistiken. Varje sommar har vi gjort mätningar med hänvisning till gropighet, spårighet och trafiksäkerhet vid rastplatser och busshållplatser. Vi påpekar detta till Trafikverket men upplever att vi inte får några ordentliga svar tillbaks, säger Andersson.

Han tycker också att Trafikverket borde trycka hårdare på regeringen.

– Vi bilister betalar in mycket pengar men får inte det tillbaka. De som får tillbaka är Stockholm och kollektivtrafiken. Vad får vi bilister för den extra skattehöjningen?, säger han.