Termometern vid Vasaloppcentret visas noll grader och hela Billingen har klätts i en lätt vinterskrud av frost och lite snö. Men än dröjer det ett litet tag innan det kan bli tal om att snölägga spåren.

– Entreprenaden som gör markarbetena är klar sista november. Innan dess händer ingenting, säger Karin Holgersson, tillförordnad enhetschef för Billingens friluftsområde.

Att det pågår ett arbete på Billingen går inte att missta sig på. Maskiner åker kors och tvärs, det grävs och schaktas och i de tillfälliga byggbarackerna går det folk in och ut.

LÄS MER: Första stavtaget för konstsnöspåret

LÄS MER: Svahns experthjälp ska ge perfekta spår

Det första som möter en på vägen till Vasaloppscentret är en ny bro som leder in till området med en gångtunnel under. Ute i de nylagda spåren är det liv och rörelse för att lägga sista handen vid belysning, markarbeten och snöanlägggning.

Karin Holgersson och Anders Carlsson, verksamhetsledare, berättar att man nu driftsätter konstsnöanläggningen längs de nya spåren så att allt ska vara klart tills det går att göra snö.

– Vi behöver cirka tre minusgrader för att göra det. Ju lägre luftfuktighet desto bättre förutsättningar, säger Anders Carlsson.

Annons

Kommunen har ansökt hos Mark- och miljödomstolen om att få ta mer vatten ur Hållsdammen - 100 000 kubik istället för dagens 30 000 - för att tillverka snö. Men processen har stött på patrull och nu finns risk att beslutet försenas vilket kan komma att påverka kommande skidsäsong.

LÄS MER: Domstolen glömde viktig fråga - kan försena satsning på Billingen

Hur kommer ni att prioritera utifrån en mindre mängd konstsnö och om det inte kommer natursnö?

– Vi jobbar med en snöläggningsstrategi som ska presenteras för projektgruppen i början av december och som handlar om en prioriteringsordning.

LÄS MER: Långt gångna planer för Billingen

LÄS MER: Klart: Ja till satsning på Billingen

Kan ni säga något redan nu hur ni tänker ?

– Det finns en prioriteringsordning utifrån att vi har olika typer av snökanoner. Campingslingan och stadion snöläggs först för där har vi fläktkanoner, vilka är effektivare vid marginaltemperaturer och flyttbara. Sedan lägger vi konstsnö som passar de flesta åkarna. De svåraste spåren, som Elitsticket, får vänta men får vi tillräckligt med natursnö är allt åkbart, säger Karin Holgersson.

Sammanlagt finns nu fem kilometer nya spår som är tolv meter breda. Det innebär att man kan köra slingorna tur och retur. Det finns också plats för ett skatespår. Spåren är ljussatta med ledljus som tänds upp allt eftersom motionären rör sig framåt i spåret. Konstsnön sprutas ut med så kallade lansar, som sitter monterade utmed spåren.

Innan arbetet kom igång var vissa oroliga för att det skulle bli för breda gator i skogen och kännas som motorvägar,

– Men när det blir grönt och lite växtlighet kommer upp så blir det fint, säger Anders Carlsson,

Karin Holgersson berättar att flera kvinnor hört av sig och tycker det känns tryggare att vistas i spåren när de är bredare.

– Man upplever det som positivt att det inte finns några skumma, mörka passager längre.

Invigningen är planerad till 28 december, i samband med Konstsnöracet

Här är de nya spåren:

Röd - Campingslingan som är 2,4 kilometer

Turkos - Sjövägen 1,8 km

Grön - Teknikslingan 550 meter

Lila- Gamla konstsnöspåret 2,0 km

Orange - Toppslingan 1,9 km

Marinblå - Elitsticket 1,0 ( OBS Enkelspårigt!)