Veckans Pärla var en populär sommarserie för ett tiotal år sedan när bara papperstidningen fanns. Entusiastfordon behöver inte heller bara vara bilar utan även, motorcyklar, mopeder, flygplan och andra fordon.

Fakta: Bengt Gyllenmyr

Bor: Villa i Norrahammar och på gården Roaryd utanför Vetlanda.

Familj: Hustrun Katja oc..

Fakta: Bengt Gyllenmyr

Bor: Villa i Norrahammar och på gården Roaryd utanför Vetlanda.

Familj: Hustrun Katja och taxen, son och dotter och fem barnbarn.

Intressen: Fordon men också skogsbruk, resor och familjen.

Läser: Fakta- och skönlitteratur.

Favoritresa: Sydamerika.

Bengt Gyllenmyr är en passionerad fordonsälskare och mest har det handlat om bilar, mopeder och motorcyklar.

— Jag var sju år när jag fick låna min pappas Husqvarna Novolette, en moped från 1952 med en Rexmotor. Jag tog den till söndagsskolan men parkerade ett par hundra meter innan kyrkan så att inte söndagsskolfröken skulle bli arg, säger Bengt Gyllenmyr.

Han berättar hur han tillsammans med en kompis fick hyra in sig i en liten nedlagd byskola som gjordes om till verkstad för tvåhjulingar, den gamla skolsalen fylldes med gamla mopeder och motorcyklar.

Egen motocrossbana

— Vi byggde till och med en egen motocrossbana och där blev det åka av, säger Bengt.

Fast när han blev lite äldre kom bilarna in i bilden.

— Jag ägde några bilar innan 18-årsålder som jag av min pappa fick köra på skogsvägarna. Fast vi tog oss ut på de större vägarna ibland, men det är ju preskriberat nu.

Annons

Första bilen när körkortet var i hamn blev en helt ny Volkswagen 1200, men det tog bara ett halvår innan Bengt blev förälskad i en Triumph Spitfire.

— Det blev startskottet för mitt intresse för sporbilar och det har fortsatt i 50 år.

Bondpojken som i yrkeskarriären har varit reservofficer, varit ute på FN-uppdrag och anställd inom kriminalvården har genom åren haft många bilar och andra fordon. I samlingen finns flera klasiska mopeder och motorcyklar samt en Porsche och en Chevrolet med mera. Men det är just en klassik Morgan som är pärlan i hans liv just nu.

Historien och jakten efter just den här modellen tog sin början för ungefär tio år sedan. Via tips fick Bengt reda på att en bil var till salu i Göteborg efter att tidigare ägaren avlidit i sviterna av en stroke.

420 000 kronor

— Jag visste vad jag ville ha, en grön Morgan Plus 8 hade jag letat efter i flera år. Bilen hade stått still i ett antal år. Jag fick kontakt med änkan till ägaren och vi började förhandla om priset. Det slutade vid 420 000 kronor, säger Bengt.

I dag är bilen försäkrad till ungefär det dubbla priset, en sådan uppgång är inte ovanlig med ”rätt” entusiastbil.

Brittiska Morgan tillverkade sin första bil, en trehjuling redan 1910. 1936 kom den första fyrhjulingen med beteckningen 4/4. Delar av karossen är gjord av askträ som sig bör.

— En Morgan av i dag och den jag har är nästan en kopia av de första modellerna från 1930-talet, med endast ögat kan det vara svårt att se hur gammal bilen är. Men det mesta är förstås handgjort och under huven sitter en V8 Buick-motor som lovar 225 hästkrafter. Det rör på sig men det är inte draget som är det mest härliga, det är njutningen, dofterna en skön sommarkväll på slingriga 70-vägar, säger Bengt.

Bilen har inte gått mer än drygt 700 mil.

— Det blir en del småturer och besök på bilträffar, fast ju bättre väder desto mer mil blir det, fast motorn kommer att hålla i många år och leva längre än jag själv.

Och som sagt bilen kommer inte att sjunka i värde.