Han beskriver sig som en vanlig pojke utan några dramatiska händelser att rapportera om från barndomen. Hans pappa Karl-Erik var emellertid hobbyflygare.

Profilen: Lars Ekelund

Ålder: 58 år

Bor: Villa på Ljungarum i Jönköping.

Yrke: Homeopat.

Familj: Fru oc..

Profilen: Lars Ekelund

Ålder: 58 år

Bor: Villa på Ljungarum i Jönköping.

Yrke: Homeopat.

Familj: Fru och fyra barn, barnbarn.

Läser: Inte så mycket men fakta och flygtidning.

Favoritresa: Flyg till Friedrichshafen i södra Tyskland, flygträff och mässa.

— Det var kanske där mitt intresse för flygning föddes men mest fanns intresset för bilar och motorer i största allmänhet. I tonåren ville jag bli polis men det blev inget av det utan jag siktade in mig på att bli homeopat och det har jag varit sedan tidigt 1980-tal.

Åren gick och Lars Ekelund har haft några entusiastbilar och äger i dag en Chevrolet Bel Air från 1957, en klassisk modell.

När barnen blev stora började han på allvar att tänka på att komma upp i luften på egen hand och som sin pappa.

Många tusenlappar

— Jag bestämde mig för att ta ett certifikat för ultralätta plan till att börja med. Det kostar ett stort antal tusenlappar men drivkraften av att kunna just flyga tog överhanden. Det var en speciell känsla första gången man kände att det var jag som flög och inte läraren, säger Lars Ekelund.

Han tog senare ett så kallat PPL-certifikat som gav honom möjlighet att flyga mindre plan som kan ta sex passagerare. Som medlem i flygklubben ville Lars Ekelund även äga ett eget plan och drömmen blev sann några år efter certifikatet.

Planet han hade siktat in sig på var en amerikansk Piper P28 med plats för tre passagerare och tillverkat 1978.

Annons

— De flesta plan som hobbyflygare äger är ofta lite äldre, men det är egentligen bara karossen som är det. Det här planet har en instrumentering från 1990-talet och motorns gångtid är relativt låg. Det är ingredienser som påverkar priset, säger Lars Ekelund, som inte vill säga exakt vad priset var mer än att det var mer än en halv miljon kronor.

Flygturer med omsorg

Åren har gått och i stort sett när han vill kan han ta sig en flygtur.

— Det gäller att välja flygturerna med omsorg. Det kostar ju en del men att flyga till Gotland blir billigare jämfört med om man ska ta med sig bil och åka färja från Oskarshamn. Jag är där på 50 minuter.

Varje år åker Lars Ekelund i april med ett antal andra piloter till en av världens största flygmässa i Friedrichhasen i södra Tyskland.

— Det är helheten, utöver själva flyupplevelsen också en social kick att få vara med likasinnade och ha kul. Vi behöver bara mellanlanda för tankning en gång.

Flyga till Nordkap

Lars Ekelund har också en annan drömresa och det till Nordkap i Norge. I sommar ska han åka helt själv.

— Jag tänker flyga över norska kusten med alla fjordar och berg, en underbar upplevelse. Flygtiden är beräknad till sex timmar.

1800 flygtimmar sedan första certifikatet har det blivit. När undertecknad och fotograf Kajsa Juslin fick följa med upp i luften en dag med ömsom moln och ömson sol och ganska blåsigt snackade han med flygtornet innan start men hade också viktig upplysning till oss.

— Tänk på att varje start är frivillig men det är inte landningen, vi måste ner innan bränslet tar slut.

Härlig upplevelse

Fast vi kände oss båda trygga under flygturen, med Lars Ekelund vid spakarna. Det märktes att han hade rutin och kontroll på instrumenten. Och att se Vättern och småsjöar runt omkring på ungefär 400 meters höjd är en härlig upplevelse. Vid en fart runt 300 kilometer i timmen tog det bara några minuter till Gränna och sedan vände vi för att helt plötsligt se Vaggeryd och Skillingaryd under oss.

Och även om man inte kan flyga ett plan själv så känner råder en viss frihetskänsla i ett mindre plan och dessutom ett plan som blev den första flygande pärlan i denna sommarserie historiskt sett.