Ulrika Malmesved arbetade som slöjdlärare och var starkt inriktad på att prestera, både på jobbet och utanför. Hon skrev långa listor med saker som hon bara skulle göra. Men det var en sak hon hade glömt att skriva på sina listor. Och det skulle hon snart betala ett högt pris för.

Att något inte stod rätt till visade sig på olika sätt.

– Jag började sova sämre, jag vaknade mitt i natten och kunde inte somna om. Jag var oerhört ljudkänslig och fick mycket panikångest. Till slut hade jag svårt att klara av jobbet. När jag öppnade dörren till arbetet kände jag hur ångesten spred sig i kroppen, jag fick gå in på toaletten och gömma mig tills de andra undrade vad jag höll på med. Jag tog ett djupt andetag och gick ut, berättar Ulrika Malmesved.

Någonting var fel, men Ulrika körde på, van att prestera.

– Många i min omgivning sa att jag skulle göra något, men jag var i en förnekelsefas, säger Ulrika Malmesved.

”Att stressa under en period är inte farligt. Det farliga är när återhämtningen uteblir.” Så uttryckte sig en läkare hon snart skulle träffa. Hon hade drabbats av utmattningssyndrom och i denna fas menar läkaren, som heter Antonio Alonso-Villaverde Lozano, att det är viktigt att omgivningen ser varningssignaler. Det kan vara att en person till exempel inte går på raster eller ägnar sig åt sina fritidsintressen. Det som behöver hända är att personen drar i nödbromsen.

Annons

– Ju tidigare bromsen kommer, desto bättre möjligheter finns det att undvika en djup utmattning, säger Antonio Alonso-Villaverde Lozano.

Ulrika Malmesved hade inte själv några tankar på att bromsa. Hon gick motvilligt med på att bli sjukskriven två veckor. Eftersom hon var så inställd på att prestera såg hon det som ett nederlag att bli sjukskriven.

– Jag skämdes för att bli sjukskriven, jag tänkte; jag ska orka, jag ska klara det, säger hon.

Det är en inställning hon fick ompröva och idag ser hon det på ett annat sätt.

– Om jag hade brutit benet hade jag inte sagt till mig själv att jag ska hoppa hopprep, säger hon.

Med en enorm trötthet gick hon in i en sjukskrivning som kom att vara mycket längre än två veckor.

Vad var det då Ulrika Malmesved hade glömt att skriva på sina långa listor över saker hon behövde göra? När hon träffat Antonio ställde han en fråga som kom att bli en vändpunkt. Han undrade vad som är viktigast i hennes liv. En enkel fråga kanske, men inte lätt att svara på. Hon skrev återigen en lång lista på vad som var viktigt att hon gjorde på jobbet, för familjen, med hemmet, för sina vänner och så vidare.

Antonio uttryckte att det kanske saknades något på den långa listan. Ulrika själv. Att ta hand om sig själv fanns inte ens med på listan över det som var viktigast i livet.

– Ofta handlar utmattning om att fokus ligger på mycket annat än vårt liv. Frågan är ett sätt att ge patienten en annan bild, en aha-upplevelse, säger Antonio Alonso-Villaverde Lozano.

För Ulrika Malmesved blev det en lång väg för att komma tillbaka, eller faktiskt inte tillbaka, utan till något nytt. Hon behövde prioritera även att må bra själv.

– Jag jobbade mycket med mental träning, övningar för att stärka självkänslan, mindfulness och jag gick på taktil massage. Jag hade också professionellt stöd av både läkare och psykolog, berättar hon.

För att kunna sova hade hon under en period sömntabletter. Även kost och motion menar hon är viktigt, även om man får anpassa motionsmängden så länge man är utmattad.

Efter ett halvår började hon arbeta på 25 procent, men drabbades av ett bakslag. Hon kom över detta och kunde så småningom jobba mer. Men till slut kände hon att det var dags att byta bana.

Hon hade viktiga erfarenheter av stress och välmående och valde efter utbildning att starta ett eget företag där hon bland annat ger taktil massage, hälsocoachning och personlig träning.

Tillsammans med läkaren som behandlade henne har hon nu även skrivit en bok om utmattningssyndrom, Utmattningens labyrint. I boken varvas hennes egen personliga berättelse om vägen in i, och ut ur, utmattningens labyrint, med läkarens perspektiv på skeendet.

Utmattningens labyrint är skriven av en patient och en läkare tillsammans. Den kan läsas av personer som drabbats av utmattning, anhöriga till drabbade och även i förebyggande syfte.
Foto: Per Claesson

– Vi har fått väldigt positiva reaktioner. Det är ett viktigt ämne att prata om och att prata om det kan förebygga utmattning, säger Ulrika Malmesved som tillsammans med Antonio även medverkat i TV4:s Nyhetsmorgon kring boken.

Idag mår Ulrika bra.

– Den fysiska orken är mycket bra. En viss känslighet för ljud och för många intryck finns kvar. Att ta rast, ha tillräckligt med återhämtning och lyssna på kroppen är viktigt för att fortsätta må bra, säger hon.

Relaterat: Experterna: Små medel minskar vardagens stress
Relaterat: Många krav ger risk för utmattning