Runt lunchtid på söndagen var det kö till den gamla biljettluckan vid Skaras busstation. Det var nämligen dags för en tur med ångtåget till Lundsbrunn. Säsongen har dragit igång och det finns en mängd tågresor till och tillbaka från Lundsbrunn planerade. Resan från stationen tar ungefär 30 minuter och sedan finns det tid för en fika innan tåget åker tillbaka igen. Totalt tar upplevelsen ungefär två timmar.

På söndagen var Björn Perneborn från föreningen Skara - Lundsbrunns järnvägar tågbefälhavare, vilket innebär att han klipper biljetter, signalerar när det är dags att åka och ser till så att alla trivs på tåget under resans gång.

– Vi är ett 50-tal aktiva inom föreningen. En dag som denna är vi totalt fyra personer som arbetar. En i biljettluckan här på stationen, två i loket och så jag då i vagnarna, förklarade Björn.

Han har varit engagerad i föreningen sedan 2008 och trivs fortfarande bra.

– Det är ju kul att visa upp hur det var förr i världen och vi märker på de som reser att de uppskattar det, sa han.

I loket hittade vi den heta Anders Eckerberg. Den här dagen arbetade han nämligen som eldare.

– Jag har varit med här i 20 somrar, sa han.

Exakt varför han blev medlem i föreningen vet han inte riktigt.

– Det är en bra fråga. Jag har alltid varit tågintresserad och gillade att leka med modelltåg som ung.

Att vara eldare i ett ångtåg kan vara ett riktigt svettigt jobb.

Annons

– På varma sommardagar kan det nog bli en 70 till 80 grader här inne.

Det är också en del grejer att hålla koll på och inte helt lätt att jobba på ett gammalt tåg.

– Det är mycket mer att tänka på än i de moderna tågen, som ju är mer automatiserade. Ett ångtåg är ju inte som en bil där man bara kan gasa och köra, utan här tar det en stund. Man måste känna till banan, så att man eldar på vid rätt tillfälle och inte eldar på inför en nerförsbacke till exempel, säger Henrik Eckerwald som var stins under söndagen.

Henrik förklarade hur det fungerar med fördelningen av arbetsuppgifter.

– Man börjar som aspirant och får lära sig alla säkerhetsbestämmelser. Sen har vi det praktiska när man får åka med några gånger och se hur det går till. Sen turas vi om med uppgifterna.

Förutom användandet av mobiler går allting till som på den gamla goda tiden, alltså 1950-tal, under tågresan.

– Det är den här kombinationen av historia och teknik som fått mig så intresserad. Det är ju järnvägarna som har byggt upp mycket av samhället, sa Henrik Eckerwald från Skara-Lundsbrunns järnvägar.