Forskning och erfarenhet visar att mitträcke på vägarna är det mest effektiva för att förhindra allvarliga olyckor i trafiken. Mitträcken är 90 procent effektivare än vanliga tvåfältsvägar med samma hastighet, enligt Trafikverket.

– Tappar bilföraren fokus av någon anledning ger det inte utrymme för misstag. Det är illa nog att köra in i ett mitträcke, men inte lika farligt som att köra in i en mötande bil, säger Anna Möller, samhällsplanerare på Trafikverket.


När det gäller trafiksäkerhetshöjande åtgärder på Skaraborgs större vägar är det just nu fullt fokus på att bygga om E20. Det görs i etapper och ska vara klart år 2025.

Ett annat prioriterat stråk är väg 44/49 Trollhättan- Lidköping- Skövde - Tibro och Karlsborg. Pågående delprojekt är ombyggnaden av sträckan mellan Varnhem och Axvall som drar igång 2021. Sträckan Skövde - Igelstorp börjar att byggas om 2022.

Nästa stora satsning är att bygga om och höja trafiksäkerheten på väg 49 mellan Skövde och Varnhem. En utredning pågår, som ska vara klar i sommar. Även väg 184 mellan Lidköping och Skara ska utredas inför en framtida ombyggnad. Vägen kommer för övrigt att byta namn till 49.

Utredningarna ska ge svar på vilka trafiksäkerhetshöjande åtgärder det blir på de aktuella sträckorna. Det som avgör är om det är lönsamt, om finns en samhällsekonomisk nytta. Beräkningarna grundar sig på kostnaderna för olyckor, hur effektiva restiderna blir och vad själva vägbygget kostar.

Annons

Det är sedan Västra Götalandsregionen som beslutar om projekten ska genomföras. Byggstart för projekt som nu utreds ligger mellan åtta och tio år fram i tiden.

– Vi tror att sträckan mellan Skövde och Varnhem blir lönsam med mitträcke eftersom det är så mycket trafik, säger Anna Möller.

Att sätta upp mitträcken är förenat med stora kostnader.

– Det är lätt att tänka "hur svårt kan det vara", men när det görs måste man ofta stänga många befintliga anslutningar eftersom räckena kommer i vägen. Därför måste det göras nya lokala anslutningar. Man passar också på att bygga särskilda passager för vilt, samt nya trafikplatser.

En del mindre trafiksäkerhetshöjande åtgärder har gjorts, bland annat på väg 46 vid Torbjörntorp, där fyrvägskorsningen har fått en annorlunda utformning för att undvika vänstersväng mot mötande trafik. Liknande åtgärder är på gång på väg 47 vid infarterna mot Floby och Odensberg.

Tio nya hastighetskameror ska sättas ut nästa år. Det är två på väg 193 vid Folkabo mellan Tidaholm och Falköping, fyra stycken på väg 194 mellan Hjo och Husabykorset utanför Skövde, två vid Fagersanna på väg 49 norr om Tibro, samt två på väg 47 vid Järpås.

LÄS MER: E20-bygget går som tåget

LÄS MER: Så vill Trafikverket bygga om väg 49

LÄS MER: En halvmil för 138 miljoner