Tidningen fick in uppgifter om att det på vissa något äldre smartphones inte går att installera Swedbanks nya app. Och i recensionerna i Google play-butiken, där man laddar ner appar om man har en android-telefon, återkommer samma typ av påpekanden. Att vissa av Swedbanks kunder inte kan ladda ner deras app utan att skaffa sig en ny telefon.

"Att exkludera samtliga kunder utan en splitterny mobil från att använda appen känns sådär. (...) Även om jag inte själv har drabbats blir detta droppen. Bankbyte!", skriver en av kunderna som har recenserat appen.

"Vi är tusentals som har blivit tvungna att köpa nya mobiler om vi vill fortsätta använda appen", skriver en annan.

Swedbank har svarat på flera av de upprörda kommentarerna.

"För att kunna använda appen så behöver du ha Androids version 6.0 eller högre. Hittar du ingen uppdatering så behöver du kontakta enhetens support för att höra efter om du har möjlighet att uppdatera ditt operativsystem", skriver Swedbank i ett svar till en av de besvikna kunderna.

Men flera av recensenterna, tillika Swedbankkunder, påpekar att de inte kan uppdatera sina enheter på ett sätt som gör att de kan använda bankens app.

"Det finns mängder som använder android 5 och 6 i sina enheter som inte kan uppdatera sina enheter pga att supporten har upphört. Riktigt dåligt.", står det bland annat att läsa i kommentarerna.

Swedbank svarar att det är en säkerhetsfråga och bekräftar att det kan vara så att man som kund faktiskt inte kan använda deras app om man har en så pass gammal telefon att den inte kan göra de uppdateringar som krävs.

Annons

"När din mobila enhets operativsystem inte längre uppdateras av operatören kan vi inte längre garantera säkerheten och du kan därför inte använda appen. Du har möjlighet att logga in via swedbank.se och kan även skapa en genväg till sidan på din telefons hemskärm".