Journalistik är väldigt mycket. Den är allt från den korta uppdateringen om trafikolyckan i gathörnet till avslöjandet om politikern som misskött sitt uppdrag. Smått – och stort – men alltid viktigt.

Vi journalister brukar beskrivas som den tredje statsmakten, utifrån vår potential som samhällspåverkare. Det är ett oerhört tungt ansvar som kräver både omdöme och medvetenhet. Hela tiden måste vi fråga oss – gör vi rätt saker? Når vi ut? Gör vi skillnad?

Att på stående fot svara ja, ja och ja på ovanstående frågor vore förmätet – men jag kan i alla fall lova att vi gör vårt yttersta för att motsvara förväntningarna, varje dag.

För ett år sedan omorganiserade redaktionen hela sin verksamhet. Vi gick igenom resurserna och försökte matcha dem mot publikens – det vill säga era – önskemål och krav. Vi rannsakade oss själva, bröt traditioner, skapade nya och formade roller och berättarsätt anpassade till vårt ständigt skiftande samhällsklimat och rörliga beteende.

I dag jobbar vi i en modern organisation med fokus på snabb och relevant rapportering såväl digitalt som i tidningen.

Vi har styrt om de lokala nyhetsdeskarna för att skapa fokus både för snabba händelseförlopp och den tunga, granskande journalistiken. Här finns deskreportern, som jobbar för att så snabbt som möjligt och så bra som möjligt presentera senaste nytt i våra kanaler.

Annons

Här finns agendareportrarna, som jobbar lokalt med egna granskningar och tillsammans i Hall Medias granskningsnav, för att vi ska kunna ge er mer av den fördjupande journalistiken.

Här finns också en tv-redaktion, med basen i en toppmodern tv-studio i Jönköping, som under dygnets alla timmar kan erbjuda direktsänd rapportering från händelser där ni läsare och användare kräver snabba uppdatering.

Här finns även vår sociala medie-ansvarige, med ett tydligt uppdrag att verka för dialog och närvaro i sociala medier som Facebook och Twitter.

Vår sportredaktion har ställt om siktet mot bättre berättande framför många korta referat. Sportjournalisterna jobbar för kvalitet framför kvantitet och ska prioritera journalistik – det vill säga granskning, personliga möten eller analys – framför raka referat, som faktiskt finns överallt i dag.

Våra journalister arbetar med ett tydligt fokus mot det som gör skillnad och verkligen bär tyngd – och vi har efter omorganisationen ökat andelen granskande journalistik och artikelserier väsentligt.

Efter omorganisationen kände vi oss mogna att lansera en prenumerationsmodell för journalistiken också online. Den urgamla traditionen att abonnera på nyheter i pappersform kompletterades med Premium, som ger både nuvarande tidningsprenumeranter och nya kunder möjlighet att ta del av allt ovanstående via sajt eller app. Numera ger ett inlogg hos din nyhetssajt också tillgång till totalt 40 nyhetssajter i landet – ett samarbete som blivit verklighet utifrån insikten att vi människor i dag har en mängd olika beröringspunkter vid sidan av bostadsort. En kärlek till ett visst hockeylag, släkt och vänner kvar i barndomsstaden – eller kanske pendling mellan ett flertal städer utifrån arbetssituation. Nu behövs bara ett inlogg – och en betalning – för att ta del av stora delar av Sveriges lokalnyheter.

Relaterat: För dig som prenumererar: Fler nyheter i "journalistikens Spotify"

Vårt arbete med Premium handlar om mycket mer än att förse delar av vårt innehåll med den gula loggan, som signalerar att ett inlogg krävs för att läsa. Det handlar om ökade krav, smarta val och en rejäl skopa passion.

I en värld då mycket på internet är gratis är det förstås kaxigt att plötsligt börja ta betalt. Och vi förstår att valet förpliktigar. Därför har vi valt en tydlig linje i vårt arbete – vi ska prioritera kvalitetsjournalistik i form av granskning och angelägna nyheter – och vi ska vara snabba och relevanta i skarpa nyhetslägen, som vi internt kallar ”breaking news”, som berör många.

När jag åt middag på en restaurang i Jönköping häromveckan hälsade servitören glatt och frågade hur det gick för oss på tidningen.

Ni är jättebra, sa han. Men varför har ni infört det här med Premium? Det är snålt.

Om jag ska äta middag här måste jag ha lön, svarade jag. Och journalistiken vi presterar kostar pengar att ta fram – så då borde den väl få kosta pengar att ta del av?

Det har du rätt i, svarade servitören och tog min beställning – som jag förstås betalade för efteråt.

Konstigare än så är det faktiskt inte. Vad pengar är värda att användas till är upp till var och en att avgöra – men om journalistiken ska finnas måste den finansieras. Och till granskning, lokal närvaro och kvalité räcker inte annonspengar – det har varje större mediehus i Sverige insett.

Relaterat: Hall Media nominerad till internationellt pris

Om man ska hårdra resonemanget kan man fråga sig vad som är viktigast. En middagspizza – eller ett bidrag till lokal demokrati?

Det är faktiskt just det dina lokala journalister jobbar för. De arbetar för dig – för att berätta om vad som sker i samhället och varför. Jag tror att få av oss vill vara utan den informationen. Särskilt när den kostar lika mycket som en pizza i månaden.