Sommarland Live blev i princip så som Janne Nilsson, Skara Sommarlands VD, hade tänkt sig.

— Det blev en upplevelse för hela familjen, oberoende av åldrar, och vi är supernöjda. Det visade sig vara ett fantastiskt bra koncept och vi har fått oerhört mycket positiv feedback av de som varit här, berättar han.

Dock blev biljettförsäljningen betydligt sämre än vad Janne hade räknat med:

Annons

— Cirka 7 000 kom och vi hade behövt ungefär bortom det dubbla. Jag vet inte vad det beror på att fler inte dök upp, men det skulle kunna vara att tidpunkten var dålig. Vi krockade ju med Power big meet och så var det mitt i semestertiderna, fast samtidigt har vi haft riktigt tur med vädret varje gång. Min chansning är att vi var ute lite för sent helt enkelt och att artisterna var för folkliga för Skaraborgarna. Priset lär inte varit problemet i alla fall.

"Lärt oss mycket"

Janne poängterar att de dragit många nya lärdomar inför framtiden.

— Det var trots allt första gången och mycket var nytt, men nu har vi har däremot lärt oss mycket av detta. Nästa gång ska vi boka artisterna tidigare och lära oss hur vi ska marknadsföra sådana här saker, försäkrar han.

Vad satsningen kostade och huruvida Skara Sommarland gått back eller inte av den vill dock inte Janne kommentera:

— Allt sådant får efterkalkylen visa. Om det blir en repris redan nästa år får tiden utvisa. Vi har några idéer och känner att det vore kul, men vi måste anpassa oss efter efterkalkylen.

Hur tänker ni långsiktigt med att göra Sommarland även till ett konsertområde?

— Ska vi ha en scen så ska den åtminstone ligga där vi placerat den under Sommarland Live. Vårt nästa steg nu blir att riva Köpstaden, så får vi se vad som händer efter det. Travveckan har precis startat igång och under måndagen kör Bröderna Haaks på Malibu - vi tar med andra ord ingen paus underhållningsmässigt.