När Doppingen invigdes strax intill Naturum vid Hornborgasjön i mars hoppades man på storsuccé.

2016 beslutade regeringen säga ja till Naturvårdsverkets och Länsstyrelsens satsning på drygt 20 miljoner kronor. På 600 kvadratmeter ryms kafé, hörsal, kontor och toaletter. Kaféets terrass har en magnifik utsikt över fågelsjön.

Visionen var att dubblera besöksantalet och fem månader efter invigningen säger man att målet utan tvekan kommer att uppfyllas.

— Vi har inte kunnat sammanställa besöksantalet från hela säsongen än. Men om man jämför detta årets besöksantal bara under transäsongen mellan mars och april med förra året ser man att bara det nästan fördubblats, säger Mathilda Freij som är naturvägledare vid Naturum.

Annons

Med ungefär 150-200 besökare per dag drar Mathilda Freij slutsatsen att den pågående säsongen vid Naturum kommer att bli en av de allra mest framgångsrika. Caféet har blivit en stor betydande del i att allt fler människor har hittat ut till naturreservatet.

— Det har öppnat möjligheten för fler människor att bege sig ut i naturen, förklarar Mathilda Freij som är väldigt nöjd med den ökade populariteten.

Under transäsongen 2016 var det totala besöksantalet vid naturum 27 085 personer. Efter att café Doppingen slog upp sina dörrar i början av årets transäsong kan man se en stor ökning i besöksantal. Under transäsongen i år har Naturum haft hela 52 597 besökare vilket är en ökning från förra året med mer än 90 procent.

— Under årets transäsong hade vi fler besökare än vi hade under hela förra säsongen då besöksantalet låg på ungefär 49 000 personer, berättar Mathilda Freij och ser fram emot att få se resultatet från hela säsongen i slutet av augusti.

Hon fortsätter:

— Det är jätteroligt att vi har Doppingen här. Det har blivit som en förlängd arm till Naturum

Mathilda Freij hoppas att den ökade populariteten ska hålla i sig så fler kan inspireras och få kunskap om Hornborgasjöns natur och djurliv.