Ett 25-tal företagare och Skövde kommun fanns representerade vid frukostmötet på Bilia där regiondirektör Robert Bloom och hans kollegor tog emot.

Huvudpersonen var Mattias Berglund, som är strategiansvarig på Powertrain Volvo Cars i Göteborg. Han skissade på framtida utmaningar för företaget och pratade även lite om kommande trender på motorsidan. Men främst handlade hans föreläsning om elektrifiering, som finns på de flesta biltillverkares läppar nuförtiden.

Volvo Cars har som mål att 50 procent av försäljningen ska utgöras av elbilar 2025.

Mattias Berglund sa att det framför allt finns två faktorer som kommer vara avgörande för hur framgångsrik elbilen blir, det är priset och hur lätt och snabbt den går att ladda.

– Främst är det Kina och Kalifornien som trycker på utvecklingen av ny teknik: Bilpooler, självkörande bilar och möjligheten att kunna ladda uppdateringar via molnet. Det är globala trender som driver på mot den här typen av produkter.

I bakgrunden finns dieseldebatten, som är stor även i Europa, miljonstäder med stora problem med luftföroreningar, trafikstockningar och olyckor. Allt det påverkar teknikutvecklingen, menar Mattias Berglund.

– Folk vill ha en effektiv vardag och vara uppkopplade hela tiden. Med automatiserade bilar kan man jobba under färd eller sova. Men då måste tekniken fungera. Och dit ska vi.

Annons

Enligt Mattias Berglund har Volvo sin första autonoma bil 2021.

– Då är bilarna utrustade med både kamera, radar, laser och ständigt uppdaterade kartor, vilka tillsammans är en förutsättning för att det ska fungera.

Han förklarar att det också ställer helt nya krav på miljön i kupén.

– Det öppnar upp för att bygga bil på ett helt nytt sätt.

Bilias regiondirektör Robert Bloom är övertygad om att elbilen kommer, men inte nödvändigtvis som enbart elbil. Han tror mer på hybrider, en kombination av bensin och el, eller diesel och el.

– Störst tror jag att den så kallade mildhybriden blir där bilen laddas under färd vid motorbromsning och reviderar kraften från hjulen till batteriet.

Robert Blooms bedömning är att de kommer kosta i runda slängar 60 000 kronor mer ut mot kund, oavsett modell, jämfört med motsvarande modell som går på bensin eller diesel.

– Elbilar är inte svaret på alla livets gåtor.