Musikproducenten och låtskrivaren Marcus Persson har sin studio i musikmekkat Skara. På väggarna hänger ett trettiotal dansbandsskivor, varav två är prydda med guldfärg, och när tidningen träffar honom är han mitt i ett samtal med en kollega.

Hans senaste remix av Samir och Victors schlagerlåt Bada nakna har fått hela Sverige att lyssna på dansband och numera är han känd som Dansbandskungen.

— Vi hade inte räknat med att det skulle bli så här stort, säger Marcus efter att han avslutat samtalet.

Farmors piano

Hans titel som Dansbandskung är relativt ny, men intresset för musik har alltid funnits där. Marcus växte upp i Ardala och än i dag minns han hur besöken hos farmor förgylldes av pianot som stod i henne hus.

— Varje gång som jag åkte på besök hände det att jag var där och spelade lite.

Pianot fick sedan flytta hem till huset och när föräldrarna såg musikintresset fick Marcus börja ta musiklektioner. Men istället för att lära sig noter insåg han att han hade en förmåga att lyssna på en låt, plocka ner den i detalj och göra något eget.

Tipsa oss

Vem tycker du att SkLT ska möta härnäst? Tipsa oss om spännande personer i vårt område. ..

Tipsa oss

Vem tycker du att SkLT ska möta härnäst? Tipsa oss om spännande personer i vårt område. red.sklt@vgt.se eller ring 0511-770102.

— Vid den tiden var Bryan Adams stor och jag minns hur jag försökte lära mig hur han hade byggt upp sina låtar.

I ungdomsåren skulle dock pianot bytas ut mot allt mer modernare spelkonsoler. En ny värld öppnade sig när Nintendo 8-bit och Amiga 500 gjorde entré och Marcus insåg att man kunde skapa instrumentell datamusik.

Det var här som han tog sina första vacklande steg som musikproducent och i mitten på nittiotalet såg Marcus möjligheterna i att lägga ut sin egen musik på internet.

— Det var då jag skapade mitt artistnamn Perrra. Under det namnet producerade jag minst en låt i veckan och totalt gjorde jag över 1000 låtar

I samma veva skapade han även gruppen mIRCwar med en bekant. De två vännerna gjorde låtar om "allmänt datanörderi" och med texter som "Jag vill bara lira Quake men min farsa vill skriva i word" blev mIRCwar otroligt populära och hade miljontals nedladdningar.

— Det var fantastiskt. Ingen annan hade gjort detta innan och vi blev riktigt stora i den undre dataspelsvärlden.

Utveckla sitt sound

Trots att Marcus producerade flera låtar tjänade han inte en enda krona på sin musik. Men han skapade sin första egna skiva och försökte sälja dem för 100 kronor styck.

— Skivan hade inget namn och jag fick åka till en kompis i Falköping för att bränna ut låtarna. Det tog hela dagen, säger Marcus och skrattar.

Men ju längre tiden gick desto mer växte intresset av att lära sig hur de riktiga producenterna arbetade. Han träffade några ungdomar som hade släppt sina låtar på MySpace och arbetat genom programmet Cubase.

— När jag fick höra deras låtar tyckte att ljudet lät otroligt rent. Till en början förstod jag inte hur programmet fungerade, men jag kände att jag var tvungen att lära mig.

Dataspelsmusiken var Marcus område, men inom honom började en ny genre att växa. Hans kompis lyssnade ofta på Lasse Stefanz och när Marcus såg dem live för första gången fick han upp ögonen för dansbandsmusiken.

— Det blev en upplevelse. När jag hörde dem spela tyckte jag att musiken kändes mer levande än det som jag höll på med.

Marcus berättar dock att det inte var särskilt populärt att lyssna på dansband och för att dölja sitt intresse började han göra egna dansbandslåtar där texterna fylldes med ironi och humor.

— Jag skrev runt 30 låtar med överdrivna texter. Men i grund och botten handlar det om att jag skämdes, innerst inne gillade jag musiken.

Annons

Blev musikproducent

2005 kom Marcus i kontakt med Pär Winberg, som än i dag är en av hans vänner. Pär arbetade då på ett skivbolag och Marcus fick möjlighet att spela några låtar för honom.

— Han fick lyssna på mina bästa house-låtar. Dagen efter ringde han och sade att jag var som en oslipad diamant.

Därefter började musikproduktionen på riktigt. Marcus fick träffa folk i branschen och blev signad som låtskrivare och producent på Warner Chappell. Hans första uppdrag var att göra en remix av det alpina skidlandslagets låt "De ä bar å åk"

— Eftersom jag inte var insatt trodde jag att det var nu som allt skulle hända.

Men det blev inte riktigt så. Marcus skrev ett flertal låtar men bolaget valde att inte jobbade vidare med dem.

Bråket med Basshunter

För att bryta sig fri och producera eget lämnade Marcus bolaget och skapade istället CM Music. Samma år slog även Basshunter igenom med låten Boten Anna och Marcus såg sin chans att göra en parodi på låten.

Under namnet Asshunter gjorde han låten "Det heter faktiskt bot"

— Det hela grundade sig egentligen i avundsjuka. Jag har släppt över 1000 låtar men aldrig slagit igenom. Han gjorde en stor hit och slog igenom direkt.

Efter varje låt som Basshunter släppte följde Marcus parodier. De blev allt mer populära och klubbar i landet ville att han skulle komma och spela. Det gick så långt att skivbolagen ringde upp och hotade med att stämma honom.

— Det hela slutade väl. När Basshunter kom till Skara för att spela ringde de upp mig och vi lirade vi ihop. Jag fick även göra en remix av en av hans låtar.

Tillbaka till dansband

Efter åtskilda sidospår lyckades däremot Marcus hitta tillbaka till dansbandsgenren. Han kom i kontakt med producenten Kent Liljefäll som då arbetade med bandet Drifters.

— Det var stort att få arbeta med någon i branschen och jag tog in allt som han gjorde.

2009 släppte Drifters sitt album Ljudet av ditt hjärta och där fanns tre av Marcus låtar. Samma år drog Dansbandskampen igång och Marcus var med och skapade Skarabandet Zekes första singel.

Därefter kom han i kontakt med bandet Callisto och skapade tre singlar till deras album.

— Jag tjänade noll kronor och alla pengar gick till lokala musiker som hjälpte till. Men det som betydde något var att mitt namn stod på skivorna.

Ända fram till 2010 hade Marcus stått i bakgrunden medproducent, men året efter lossnade allt. Callinaz gav ut Från mörker till ljus och det blev den första skivan där Marcus stod som producent.

— Jag fick sitta och kolla på Youtube över hur man skulle göra, hur man mixar olika instrument och ljudbild. Men det var fantastiskt roligt.

Fram till i dag har Marcus arbetat med flera skivor. Han har släppt den elektroniska musiken bakom sig och fokuserar mer på pop, rock och dansband.

Han producerar i dagsläget flest skivor inom dansbandsindustrin i Sverige, har arbetat med band som vunnit guldklaven och varit delaktig i två dansbandsalbum som sålt över 20 000 exemplar.

— Jag har inte blivit av med ett enda band som jag har arbetat med. Jag ser det som att jag bygger en relation med dem och så vill jag fortsätta att ha det.

Kungen föds

Marcus har i flera år arbetat med dansbandsgenren men det nu under de senaste veckorna som han blivit känd som Dansbandskungen.

Kronan fick han tilldelad under sitt bröllop 2014. Pär Winberg hade sparat ett flertal av Marcus gamla dansbandslåtar och lade upp låten Hon sa mä på Spotify under namnet Dansbandskungen.

Det stora genombrottet kom när de släppte Bada nakna för några veckor sedan och därefter har nästan varje radiokanal spelat deras låt. Nu senast har högsta ledningen på Sony godkänt Marcus nya version av Frans schlagerlåt If I were sorry.

— Det är svårt att säga varför det har blivit som det blivit, men det vi gör är att vi blandar mogen dansbandsmusik som krockar med texterna. Det är en rolig grej som har blivit otroligt stort.

Fakta: Marcus Persson

Familj: Bor i Skara med sin fru Rebecka och barnen Themla, Timon och Melker.

Hobby: Spela t..

Fakta: Marcus Persson

Familj: Bor i Skara med sin fru Rebecka och barnen Themla, Timon och Melker.

Hobby: Spela tv-spel, i nuläget är det Fifa och Call of Duty som gäller. Är även sångare i bandet Järnvingarna.

Jobbar i dag som: Musikproducent och låtskrivare på CM Music.

Arbetat med: Bland annat Mats Rådberg, Lasse Sigfridsson, Martinez och Kindbergs.