— Det känns väldigt kul. Jag har frilansat mycket de senaste åren och hoppat in i olika projekt. Det här kommer att pågå hela året och det är väldigt kul att få sitta på redaktionen och ha någonstans att ta vägen mellan nio och fem varje dag, säger han.

Det är CokeTV

Youtube-kanalen CokeTV Sverige vänder sig till ungdomar. Varje vecka läggs två avsnitt ut. ..

Det är CokeTV

Youtube-kanalen CokeTV Sverige vänder sig till ungdomar. Varje vecka läggs två avsnitt ut. I det ena betar programledarna av uppdrag på sin bucketlist, i det andra svarar de på frågor från tittarna.

CokeTV finansieras av läskedrycksföretaget Coca Cola och har tidigare gjorts i Tyskland, Frankrike, Spanien, Holland och Storbritannien.

Petter Bristav, som är född och uppväxt i Skara men numera bor i Stockholm, är numera väletablerad i humor-Sverige. Han har jobbat som stå upp-artist, driver humorpodden TSKNAS - Till slut kommer någon att skratta och humorshowen TSKAOS.

Nu kan han lägga till titeln tv-redaktör i cv:et.

Han tillhör gänget bakom Coca Colas nya satsning i Norden, Youtube-kanalen CokeTV. I programmet får Youtube-profilerna Athena Afshari och Jonas "Sp4zie" Ring testa olika uppdrag.

— De får dra en lapp ur en hink och får veta vad de ska göra. Det kan vara allt från att hoppa fallskärm eller bungyjump till att spela in stuntfilm, berättar Petter Bristav.

Programledarna är redan kända för den unga publiken. Athena Afshari har tidigare bland annat jobbat på Morgonpasset i P3 och har en egen Youtube-kanal. Sp4zie är en känd gamer på Youtube, där tittarna kan följa honom medan han spelar dataspel.

Annons

— CokeTV har redan visats i flera länder i Europa. Nu ska vi göra 200 avsnitt i Norden under 2017, berättar Petter Bristav.

80 avsnitt är vikta för Sverige, 40 görs för vardera Norge, Finland och Danmark. Petter Bristavs uppdrag är att komma på idéer till alla inslag som programledarna ska göra.

— Det är ett krävande jobb, men kul. Nu får jag en chans att vara väldigt kreativ, berättar han.

Petter Bristav får också chans att använda sin bakgrund som komiker.

— Mitt jobb hos CokeTV är att få in lite skämt och småsketcher i programmet.

Första avsnittet sändes torsdag den 20 april. Det programmet har redan setts av drygt 93 000 personer.

— Coca Cola i Tyskland har sett avsnittet och de ska vara väldigt nöjda, berättar Petter Bristav, som också kommer att få resa utomlands med jobbet.

— Vi kommer att göra en grej på Ibiza där tittarna får vara med. Programmet är över huvud taget väldigt interaktivt, tittarna får komma med förslag på vad programledarna ska göra och så, förklarar han.