Mustaschkampen är en rikstäckande kampanj för att väcka uppmärksamhet kring prostatacancer, Sveriges vanligaste cancersjukdom. Kampanjen startar i november varje år och pågår året ut.

Reglerna är enkla. Odla mustasch. För varje ny mustasch som växer ut hos Provektors medarbetare under tävlingsperioden skänker Provektor 100 kronor till Mustaschkampen.

— Tjuvstarter har vi överseende med. Den 13 december räknar vi ihop antalet mustascher. Ju fler desto bättre, säger Kenneth Johansson, VD på Provektor.

Annons

Förutom den interna tävlingen mellan medarbetarna är det en det en "kamp" mellan Provektors sju filialer – Filialkampen. Den går ut på att varje filial ska genom kreativitet samla in pengar till Mustaschkampen. Vinner Skara, Skövde, Lidköping, Götene, Töreboda, Karlsborg eller Vara?

— Filialkampen är ett underbart komplement då det finns en del av våra 120 medarbetare som har lite svårare med mustaschväxten, skrattar Kenneth.

Att initiativet kommer från personalen är extra roligt, tycker han och lägger till att engagemanget är stort. Provektor som företag bidrar med, förutom 100 kronor per mustasch, att dubblera den potten av pengar som filialen gemensamt samlar in.

Tävlingen avslutas den 13 december och då koras bästa filial och bästa mustasch.

— Vi har några, inklusive jag själv, som inte vill ha mustasch över julhelgen. Det har vi bestämt oss för att ta hänsyn till. Bättre med fler mustascher under en kortare tid, säger Kenneth Johansson.

Den blå mustaschen är kampanjens signum. Mustaschkampen arrangeras av Prostatacancerförbundet tillsammans med 26 lokala prostatacancerförningar.