De 650 matplatserna har varit uppbokade sedan länge. På scenen bjuds det på livemusik och intervjuer. Längre bort i korridoren är det loger och konferenslokaler. En trappa upp står tacobuffén uppdukad. Stämningen är hög, alla är glada. Det är lönehelg och det känns som hela Lidköping är på ett och samma ställe.

När man rör sig i den här miljön glömmer man bort att det snart ska spelas en bandymatch i samma byggnad.

– Redan på utomhustiden sa jag att vi aldrig kommer överleva om vi tror att det räcker med att vi levererar 2x45 minuter bandy. Det räcker inte med vår kärnprodukt, utan vi behöver skapa något runt omkring som inte bara lockar de mest inbitna utan också den breda skaran. För min del gör det inget om man inte är intresserad av matchen. Det viktiga är att man är här. Det är först då vi kan påverka att de kan bli intresserade av bandy. Vi har ett koncept där man får allting hos oss, man behöver inte vara på stan innan utan kan komma hit ett par timmar före match och stanna kvar efteråt. Vi har mat och dryck i olika prisklasser. Det ska finnas något för alla plånböcker, säger Jonas ”Sparris” Johansson, klubbchef i Villa.

Han har varit engagerad i Villa i snart 20 år. Han har varit allt ifrån vice ordförande i supporterklubben, ansvarig för matcharrangemangen på Isstadion, kock för seniorerna på cuper och efter två träningar i veckan till att sända bortamatcher i närradion.

Bjudit in till fest

Nu går han runt i svart kostym, med klubbmärket på vänsterbröstet, och en snäcka i örat. Han försöker hälsa på så många gäster som möjligt. Jonas säger gäster, inte åskådare

– Det lärde jag våra funktionärer direkt. Jag är fostrad i restaurangbranschen och varje gäst är unik. De kommer hit under en begränsad tid, då ska vi ta hand om dem. Ser vi dem som en åskådare i mängden, räknar de som ett nummer, då tror jag man är ute på tunn is. Vi har bjudit in till fest, då ska vi ta hand om dem som festarrangörer. Har du valt att gå på bandy har du valt bort alla andra aktiviteter den dagen.

Jonas fortsätter:

– Allt handlar om att skapa en känsla hos våra gäster. När man kommer hit möts man av en positiv stämning. Det är eldkorgar utanför, livemusik i foajén, vi har haft chokladhjul. 50/50-lotter gör att man är med och tävlar på något sätt även om man inte är med ute på isen. Vi har byggt en supportershop. Om man inte vill handla där och då kan man gå hem och beställa i webbshopen. Då har man i alla fall varit där och känt och kanske sett något man önskat sig av mamma eller pappa.

Hämtat influenser

Jonas Johansson och Villa har hämtat inspiration från andra sporter till sina matcharrangemang. Varje år åker de runt och gör studiebesök hos ett par föreningar.

– Vi tittar mycket på hockeyn, som vi kan jämföra oss mest med i vårt arrangemang. Vi har besökt Frölunda, Färjestad och HV71. Vi har även träffat både IFK Göteborg och Elfsborg och sett hur de arbetar. Vi har varit hos Warberg i innebandyn, IFK Skövde handboll. Tanken är att jag ska försöka hinna besöka Alingsås handboll och Växjö Lakers också.

Jonas menar att det hela tiden gäller att vara på hugget och inte bli nöjd.

– Ingenting sköter sig självt. Skulle vi inte jobba aktivt med det här skulle vi troligen se en minskning av publiken. Det finns inga garantier att det vi har i dag är kvar i morgon. Vi måste vara måna om gästerna vi har. Samtidigt är vi medvetna om att vi gör mycket bra saker som vi inte ska ta bort för att hela tiden ha något nytt. Folk ska känna ”det här är Villa, det känns tryggt och vi får det vi önskar”.

Annons

Det finns dock viss kritik att Villa skulle ha ”hockeyfierat” sönder sin produkt.

– Det finns de som tycker bandy ska vara bandy, att man ska spela utomhus, ha sin portfölj, köpa korv i paus och sen är det bra med det. Det finns också de som tycker det spelas för hög musik eller att det är för dyrt.

– Hur det än är med den saken, när vi summerar har vi varit etta eller tvåa i publikligan de senaste fem-sex åren.

Den här fredagskvällen har Villa fler matgäster än vad publiksnittet (533) är i de andra fem elitseriematcherna.

Vad får ni höra från övriga Bandysverige?

– De är så klart avundsjuka. Men jag delar gärna med mig av det vi gör bra. Vi konkurrerar inte på något sätt om samma publik eller samma sponsorer. Jag skulle mer än gärna se att våra kollegor ökade sina publiksnitt med 1 000 åskådare per match i varje klubb. Det skulle vi tjäna på allihop. För oss är det inte bra att vi rycker i toppen och seglar ifrån. Jag sitter med i marknadsgruppen i svensk bandy. I de forumen lyfts vi fram som att vi spelar i en egen division.

Hur mycket är din förtjänst?

– Klart att jag har en del i det, men det är inte på något sätt en one-man-show. Hade det inte varit för alla ideella krafterna som är i föreningen hade vi inte varit där vi är i dag.

På åtta år har Villa gått från 500 medlemmar till att nu vara 1 500. På den här matchen är 150 funktionärer igång och jobbar.

Till den här säsongen har det sålts rekordmånga årskort, 2 050. En sittplatsbiljett till en enskild match kostar 200 kronor oavsett ålder och sektion. Motsvarande pris på ståplats är 150 för vuxna, 120 för pensionärer och 60 för ungdom.

Om du jämför med hur det var innan ni flyttade in i hallen för sex år sedan...

– Väldigt stor skillnad! Samtidigt var det vissa saker som var väldigt bra då. Vi stod ute och grillade hamburgare och tjockkorv, vilket var väldigt populärt. Det kan vi inte ha nu. Allt har sin charm och sina möjligheter.

Storbildsskärmar på gång

Nästa steg för Villa nu är de två storbildsskärmar på 6x4 meter som ska sättas upp på respektive kortsida. Målet är att de ska vara på plats annandagen mot Kungälv.

– Det kommer bli rörliga matchbilder, repriser. Spelet går så fort och det är tråkigt om man missar ett snyggt mål, då kan man ta del av det igen på skärmen. Sen ska vi bygga vårt intro kring det, vilket vi håller och jobbar med nu.

Ni är bäst utanför isen – när kommer det första SM-guldet?

– Vi jobbar stenhårt varenda dag året om, och har så gjort i flera år, för att det ska komma. Det viktigaste under flera år har varit att etablera oss som topp fyra, vilket vi har gjort. Inför den här säsongen har vi spänt bågen och sagt att vi på sikt ska bli ett topp två-lag, och kommer man till finaler kan vad som helst hända, säger Jonas Johansson.