Under vägombudssäsongen har Motormännen kört lite extra på E20, som har en mycket svårkörd del genom Skaraborg.

Hela E20 genom Västra Götaland blir mötesseparerad. Beslutet togs i den nationella planen för transportsystemet 2014–2025.

Regeringens beslut var att satsa 6,5 miljarder på fem nya sträckor 2+2-väg. Regionen och kommuner ska tillsätta 1,35 miljarder.

• Förbi Vårgårda, 4 km landsväg blir mötesseparerad samt en trafikplats.

• Vårgårda-Vara, 26 km landsväg blir mötesseparerad, varav 15 km 2+2-väg.

• Förbi Skara, 8 km landsväg blir mötesseparerad, varav 3 km 2+2-väg.

• Götene-Mariestad, 20 km landsväg blir mötesseparerad, 2+2-väg.

• Förbi Mariestad, 17 km landsväg blir mötesseparerad 2+2-väg.

• Förbi Hova, beslut fattades 2010,10 km landsväg som blir 2+1-väg (byggstart 2016-2018).

Pekar på problem

Motormännen pekar dock på problemet att i väntan på ombyggnationerna underhålls E20 i princip inte alls. Ombuden kan också konstatera att vägen är alltmer svårkörd och olycksrisken överhängande. Organisationen kan också konstatera att asfalten”blöder”.

Motormännen har också besökt våra rastplatser och kan konstatera att standarden varierar.

Satsa på barnfamiljerna

I sin rapport pekar de också på att Trafikverket skulle kunna satsa lite extra på barnfamiljerna. Flera platser har stora ytor, där man enkelt skulle kunna placera lekredskap av olika slag.

Även säkerheten skiljer sig åt och det är bara Grevagården som har ett rejält staket ut mot vägbanan. Motormännen konstaterar att den tillsammans med Sandbäcken i Mariestad och Trandansen är de säkraste rastplatserna.

Annons

Organisationen konstaterar också att Kartåsen utanför Lidköping är direkt barnfarlig med en bro som leder direkt ut mot vägen.

Flera av dem ligger också mycket vacker, som Klovet mot Vänern och Åsarp med borden på en höjd.

SMS vid ostädat

Ett tips från Motormännen är att införa möjlighet att skicka sms från rastplatsen för att peka på när det är för skräpigt. Vägombuden mötte såväl välstädade som ostädade rastplatser.

Husvagnsägare efterfrågar också fler ställplatser för att kunna övernatta på naturskön väl undanskymd plats från vägen. Sommarens stora bekymmer har varit att lastbilar ockuperar rastplatserna så att familjer knappast får en chans att komma in.

Det har också hänt att det lagas mat på handikapptoaletten. Cigarrettfimpar kastas överallt. Det är inte vanligt med askkoppar vid rastplatserna. Denna sommar med värme och torka har det varit mycket farligt på grund av lättantändligheten.

De tycker också att det är resursslöseri att inte underhålla borden.

Mer röj på 49:an

Väg 49 är en hårt trafikerad väg och borde ges högre dignitet. Motormännen vädjar till Trafikverket att snarast ta tag i problemet innan olyckor inträffar.

Under sommaren har klippningen av vägkanter i princip inte påbörjats förrän under augusti månad. Det innebär en säkerhetsrisk genom att mindre djur är svåra att upptäcka. Motormännen har tidigare uppmärksammat till trafikverket vikten av viltstängsel. Vägombuden har också upptäckt att grindarna inte alltid är stängda.

Önskemål från allmänheten

Från allmänheten har vägombuden blivit uppmanade att köra och titta på följande vägsträckor med motiveringar. Vi har under perioden undersökt dessa vägar efter önskemål. Det handlar mest om fyrsiffriga vägar som inte prioriteras lika högt, men också om tresiffriga vägar. E20 till Norra Vånga, Norra Vånga till Kvänum, Skara mot Stenum och mot Axvall,

Vägen mellan Skara och Stenum är mycket dålig. Stenar trycks upp underifrån och lagningar som görs är mycket ojämna. Motormännen håller med och anser att denna vägsträcka snarast måste åtgärdas.

Kungslenasträcka dålig

Organisationen bekymrar sig över vägarna runt Tidaholm, att inget händer och att det lappas och lagas och fylls i med grus och sten. Lutningar ned mot diken är stora. Man undrar när vägarbetena kommer att vara klara och varför inte ett helhetsgrepp tas.

Motormännen konstaterar att det skulle vara bättre att hyvla och packa väggruset så att det inte ligger löst och orsakar att det blir spårigt. Exempel är Kungslena–Tierp där underhållning bör ske varje år och inte bara åtgärdas steg för steg när det blir okörbart. Motormännen frågar också när vägarbetena runt Tidaholm beräknas vara klara.

Raka linan sämre

De menar också att Raka linan mellan Skövde och Lerdala är sämre än de tidigare åren.Med de sprickor som finns blev det 40–80 hål vid tre tillfällen som man i vintras fick komma ut och akut fylla. Ingen omfattande översyn har skett de senaste 20 åren. Motormännen anser att hela underlaget för vägen måste göras om.

Vägen Övertorp–Kampavall-Varnhem är mycket igenväxt. Det är mycket lagningar och svårt att cykla. Motormännen har konstaterat att vägrenarna slagits senare i år. Här finns en konflikt mellan naturskydd och trafiksäkerhet,

Man anmärker även på sträckan Falköping–Jäla är mycket dålig, en ansenlig mängd tung trafik går också på den sträckan.