Miljöenheten fick under sin inspektion förklaringen att ostburgare och hamburgare bereds på samma bricka och att det var därför som det råkat hamna ost på Adrians hamburgare. Den rutinen har nu tillfälligt ändrats i Skara.

LÄS MER: McDonald's får kritik för slarv

— Om en hamburgare blivit "smittad" så hamnar ju inte osten under brödet, säger Linda Nyström. Det var ingen annan som beställde när Adrian var där och då fanns det två cheeseburagare färdiga. Skulle de då ställa sig och göra en ny bricka med både hamburgare och cheeseburgare? säger hon skeptiskt.

Hennes förklaring är en annan.

— De burgare han fick var säkert de två cheeseburgarna som legat sin tid, istället för att slänga dem så rev man av osten och packade om dem.

Adrians familj har även polisanmält fusket.

LÄS MER: McDonaldsfusk polisanmält

Flera fall av fusk

Tidningen har varit i kontakt med flera andra personer som säger att de råkat ut för liknande saker och som vittnar om att McDonalds har gjort om cheeseburgare till hamburgare.

— Men jag tror inte att det är något en ungdom som jobbar där själv hittar på, det måste ju vara någon som sagt till dem att göra så, de struntar väl i om ett gäng cheeseburgare hamnar i sopen, säger Linda Nyström.

Annons

Exakt vad som hänt kan den ansvarige ägaren Carina Wilhelmsson fortfarande inte säkert svara på, hon skriver i ett mailsvar till tidningen:

"Provlagat burgare"

- Jag kan inte svara för exakt vad som har hänt, men förutom att prata med personalen som jobbade då har vi har provlagat burgare där vi har skrapat bort osten och vi har gjort hamburgare och cheeseburgare där de har legat bredvid varandra för att se om vi kan komma fram till vad som kan ha hänt. Utifrån det testet liknar det mer som att hamburgare/cheeseburgare har legat bredvid varandra.

Carina Wilhelmsson har fortfarande inte kontaktat familjen efter att nyheten om Adrians fall spridits.

- Direkt när det hände var jag i kontakt med Adrians pappa och vi anmälde ärendet till försäkringsbolaget vilket vi alltid gör vid den här typen av händelser. Jag har uppfattat det som att familjen inte vill ha en vidare kontakt med mig, men jag pratar gärna med dem, skriver hon till tidningen.

Kan få ersättning

Än så länge ha Adrians familj inte fått något svar på om han kommer att få någon ersättning av McDonalds för sveda och värk.

LÄS MER: Fusket kunde kostat honom livet

Dock rekommenderar Astma- och allergiförbundet att de som drabbas kan begära en ersättning på 2000 kronor.

— Vi har ju många som ringer till oss som blivit dåliga på restaurang. Man kan också begära ersättning - omkring 2000 kronor är en rimlig summa. Restaurangen erbjuder oftast matkuponger i första hand, men står man på sig brukar man kunna få 2000 kronor, säger ombudsmannen Rikard Åsgård.

Ännu fler fall

Trots de många skriverierna om fusk och slarv på McDonalds restauranger så uppdagas nu ännu fler fall där restaurangen misslyckats med beställningar. Så sent som i förra veckan var det två av Carina Wilhelmssons restauranger som på samma dag inte klarade av specialbeställningar till en och samma kund.

Läs artikeln här: " De slår alla rekord"