GDPR står för General Data Protection Regulation och är en ny EU-förordning som från med den 25 maj i år ska ersätta det gamla dataskyddsdirektivet från 1995. I korthet innebär det att företag måste hantera alla personuppgifter på ett nytt sätt.

En ny undersökning från analysföretaget Visma visar nu att bara fyra av tio småföretagare har satt sig in i vad den nya lagen innebär.

LÄS MER: Med GDPR missar EU målet (debatt)

— Vår vardag kryllar av personuppgifter och GDPR berör alla sorters verksamheter. Småföretag har inte råd att inte ha koll på GDPR, och därför är det allvarligt att så många inte har en plan ännu. Om kraven upplevs som krångliga är det läge att ta hjälp, säger Boo Gunnarson, företagarexpert på Visma Spcs, i ett pressmeddelande.

Visma ställde också frågan om man ”vidtagit några konkreta åtgärder med anledning av GDPR” och på detta svarade 13 procent av småföretagarna i undersökningen ja. Det företag som bryter mot GDPR riskerar stora viten och 15 procent av småföretagarna i undersökningen uppger också att de är oroliga för att just detta ska hända.

Fotnot: Vismas undersökning har skickats ut till 18 000 småföretag, varav 965 stycken svarade på frågorna.

EU