Mamman, en 42-årig kvinna från Skaraborg, hade dock änglavakt.

Både hon och babyn klarade sig utan skador. Hon dömdes senare vid Skaraborgs tingsrätt för grovt rattfylleri till skyddstillsyn med särskild föreskrift om vård.

Händelsen är en av de fall av rattfyllerier som årligen sker i Skaraborg och som uppmärksammats.

Rickard Cosini, kommunikationsansvarig på NTF, Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, önskar att polisen prioriterade trafiksäkerheten högre.

– Vi vet att polisen har många mål att uppfylla och många krav på sig. Men det vore bra om fler utandningsprov gjordes, utan att jag vill uttala mig om några nivåer, säger Rickard Cosini.

Enligt honom görs det färre utandningsprov av bilister numera, jämfört med förr.

– Det betyder förstås att färre åker fast för att ha kört alkoholpåverkade och att antalet som bötfälls har minskat.

Jonny Klintefjord, trafikpolisen region Väst, menar att det behövs mer än enbart nykterhetskontroller för att få bukt med förare som återkommande kör bil fast de druckit alkohol.

– Det här är ett problem som man måste ta på större allvar, det krävs en större samverkan mellan polis, sociala myndigheter och allmänhet.

Jonny Klintefjord tipsar om att anhöriga kan höra av sig till polisen via 114 14, eller att tipsa socialtjänsten i hemkommunen.

– Polisen kan bygga upp en kunskapsbank om en person och sedan upprätta kontroller i närheten av där vederbörande brukar köra påverkad.

Annons

Mitträcken effektiva

Matts-Åke Belin är trafiksäkerhetsexpert på Trafikverket. Enligt honom visar preliminära siffror från Transportstyrelsen att 25 procent av de 325 dödsolyckor som inträffade förra året på landets vägar var alkoholrelaterade.

– Nollvision eller inte så kommer vi ha folk som kör berusade och människor som begår misstag i trafiken och en relevant fråga är hur vi ska kunna förhindra att människor dör eller skadas. Troligtvis är mitträcken den mest effektiva åtgärden just nu. Men räcken och gupp går inte att sätta upp överallt.

Han slår ändå fast att utbyggnaden av mitträcken haft nästan lika stor effekt som polisens slumpmässiga utandningsprov.

Polisens kontroller, menar Belin, har den fördelen att de är förebyggande eftersom de kan avskräcka en del bilister från att köra alkoholpåverkade.

– Men ett mitträcke tar inte hänsyn till förarens status: Om vederbörande är berusad, sömnig eller ouppmärksam.

EU stoppar alkolås

Enligt Matts-Åke Belin har polisens slumpmässiga kontroller av berusade i trafiken i landet visat att 99, 8 procent av förarna som stoppats är nyktra.

–  De allra flesta svenskar tycker att bilkörning och alkohol inte hör ihop. Så på den punkten har vi kommit otroligt långt i Sverige, det är en stark social norm att man ska köra nykter.

En teknisk lösning som redan används i en del taxibilar och bussar är alkolås.

– I Sverige har vi drivit på hårt för att hitta tekniska lösningar som man i framtiden kan hoppas ska bli lika vanliga som säkerhetsbälten.

Men enligt Matts-Åke Belin går det inte att bygga in alkolås i alla bilar.

– Det sätter EU:s regler stopp för, som jag förstått det. I Bryssel har de andra normer kring alkohol och en annan alkoholpolitik än i Sverige. EU närmar sig Sverige, men än så länge har vi en mycket tuffare inställning här. Och de här reglerna måste göras om på EU-nivå för att det ska bli alkolås i alla bilar.

Mamman hade änglavakt. Både hon och babyn klarade sig utan skador. Olyckan är en av många alkoholrelaterade olyckor i statistiken.

”Ett mitträcke tar inte hänsyn till förarens status: Om vederbörande är berusad, sömnig eller ouppmärksam.”