22-åriga Moa är nya i sporten. Helgens tävling på motorstadion vid Skövde flygplats är hennes andra, men motorintresset har funnits länge i familjen.

Pappa Kenny Johansson tävlade folkrace redan för 25 år sedan och har nu efter ett längre uppehåll börjat köra igen medan lillasyster Ebba, 17 år, gör sin andra tävlingssäsong. Mamma Maud sitter i sekretariatet och Moas fästman Linus Andersson ska tävla för allra första gången.

Nu delar de på två tävlingsbilar, en Opel Kadett City och en Saab 99-100, båda väl synliga med sin rosa-lilla lack.

– Vi får väl se om vi får behålla dem efter dagens tävling, säger Kenny Johansson och ler.

För så är spelreglerna i folkrace. Alla bilar är till salu för 8 000 kronor efter tävlingen. Hur eftertraktade de är beror på utrustning och skick. En oskriven regel brukar vara att man inte köper klubbkamratens bil, men förarna får räkna med att bli av med sin pärla om köpare finns.

Att gilla motorer och att meka hör sporten till, men i folkrace krävs det än mer eftersom slitaget på bilarna är stort. Det kan också vara skillnaden mellan framgång och misslyckande.

– Motor, däck och stötdämpare spelar roll, men sedan måste du kunna köra också och hitta rätt teknik, säger Kenny Johansson.

– Ja, du måste våga stå på, inflikar grannpojken Oscar Arvidsson, som också tävlingskör och precis bytt från junior till senior.

Annons

Systrarna Moa och Ebba håller med:

– Du måste tänka att du ska bli etta och se till att ha roligt på vägen, menar de.

– Och sedan ska du köra schysst. Annars får du tillbaka av de andra, menar Ebba Johansson, som kör sitt sista år som junior.

Hon tycker om när det går undan.

– Det är roligt att köra fort, konstaterar hon.

– Ja, det bästa med folkrace är att man får leka av sig lagligt, inflikar Oscar Arvidsson.

Många uppskattar också den samvaro som finns runt sporten. Inte bara är folkrace något som engagerar familjen, det skapar också nya vänskapsband.

– Det är en väldigt fin gemenskap. Alla hjälper alla. Om någon kör sönder bilen, så hjälper alla till. Saknar du en del att byta med så har alltid någon annan på tävlingsplatsen den och så tar du med en sådan till nästa tävling. Vi hjälper varandra för att kunna fajtas på banan, förklarar Conny Persson.

Han har tävlat folkrace i många år. Numera kör han i veteranklass och oftast tävlar han i folkrace sprint, där förarna kör mot klockan i stället för i en traditionellt lopp där sex förare tampas mot varandra.

– Det är en väldigt bredd på sporten, alltifrån 15-åringar och upp till 70-åringar och äldre. Jag vet en 76-årig dam från Askersund som tävlar flitigt, konstaterar Conny, innan han tar på sig jackan och gör sig redo för dagens lopp.

Om folkrace

Folkrace är motorsporten där bilarna får ha närkontakt med varandra. Varje heat består av..

Om folkrace

Folkrace är motorsporten där bilarna får ha närkontakt med varandra. Varje heat består av tre varv och tävlingen avgörs genom flera heat, där de bästa går till final. De tävlande delas upp i olika klasser: senior, dam, veteran och junior (från det år föraren fyller 15).

Det finns två varianter: i folkrace möts flera förare i samma heat och först i mål vinner medan folkrace sprint kör föraren mot klockan och snabbast vinner.

I Sverige ordnas förutom enskilda tävlingar även cuper. Tävlingen på Skövde motorstadion, som arrangerades av Skövde motorklubb, är den andra i Skaraborgscupen som avgörs genom fem deltävlingar. I Skaraborg brukar tävlingarna locka omkring 60 startande och den här dagen hade 69 förare anmält sig.