PTS, post och telestyrelsen, har låtit genomföra en undersökning kring hur svenskarna ser på frågor om postservice och postutdelningen. Liknande undersökningar genomfördes senast 2014 och 2016.

Resultatet visar att vi blir allt mer missnöjda och att färre vill ha post varje dag.

Bland svenskar i årsgruppen 16-44 är det bara en av fyra som vill ha post varje vardag.

De som är lite äldre, 55-84 år, tycker att det är betydligt viktigare att posten delas ut måndag till fredag.

Enligt Postnords vd Håkan Ericsson bör man se över frekvensen för brevutdelningen, och möjligtvis gå ner från fem till tre dagar i veckan.

– Det handlar om att anpassa utdelningen efter både den minskade volymen och efterfrågan, sa han till SVT när Postnords resultat presenterades för ett par månader sedan.

Postnord gick med förlust på 855 miljoner kronor under helåret 2018.

Undersökningen visar också att svenskarnas missnöje med postutdelningen har ökat jämfört med undersökningen 2016. En av fem tillfrågade är missnöjda med hur utdelningen fungerar, och då främst att posten inte kommer fram i tid.

Postutdelningen fungerar inte bra. Nästan fyra av tio har av misstag fått någon annans post i sin brevlåda de senaste tre månaderna.

– Det som är utlovat ska hållas. För många användare är till exempel förutsägbarhet viktigare än hastighet. Å andra sidan måste konsumenterna förstå att posttjänsten inte kan fortsätta fungera som den gjorde förut, säger Emma Maraschin, chef vid PTS enhet för postfrågor i ett pressmeddelande.

Annons

Rapporten ”Befolkningens användning av posttjänster” har gjorts av företaget Intermetra på uppdrag av PTS.

Den bygger på svar från 1000 telefonintervjuer med ett statistiskt urval.