Han beskriver sitt intresse för vans som "lätt sjukligt", men betonar också att bilarna är både praktiska och roliga.

Markus vans är i högsta grad familjebilar.

— Vi lastar fullt med skejts och mountainbikes och åker iväg.

Profilen: Markus Gieselmann

Ålder: 47.

Bor: Bäckalyckan i Jönköping.

Yrke: Filmproducent och filmfotograf.

Fa..

Profilen: Markus Gieselmann

Ålder: 47.

Bor: Bäckalyckan i Jönköping.

Yrke: Filmproducent och filmfotograf.

Familj: Fru Nina och barnen Dennis, 11 år, och Charlie, 8 år.

Ser: Det blir en del tv-serier, men det är framförallt med familjen. Jag gillar sci-fi också. Star Trek är ju inte dumt.

Läser: Manualer, bara manualer. Googlar jämt om bilar.

Passion: Amerikanska vans från 60-talet.

Det är en speciell sort van, eller skåpbil, som väcker hans känslor. Det ska vara en amerikansk modell från sent 60-tal eller tidigt 70-tal, en van som hör samman med en speciell livsstil.

— Jag har skejtat i hela mitt liv. Det hänger ihop: Kalifornien, surf och skejt. Det är hela grejen.

Rostigt skelett

För tillfället ingår fyra amerikanska vans från 60-talet i hans samling. Bilarna utanför hans hus är i olika stadier av färdigställande.

För ett fordon, ett rostigt skelett, återstår ännu mycket arbete.

Här finns också en skinande blank Dodge A100-van från 1966, kärleksfullt restaurerad i stilsäkra färger.

— Det här är min pärla, säger han med ett stort leende.

Det har krävt en hel del karosseriarbete med mycket slipning och lackering innan bilen var i perfekt skick.

— Nu har jag lite mer utrymme, men den här bilen gjorde jag i ett garage som i princip var lika stort som bilen. Men allt går, säger Markus Gieselmann.

Ovanlig modell

Totalt har han fyra vans i samlingen: tre Dodgar och en Chevrolet Sportvan från 1966, som inte är helt färdigställd.

— Jag hade röta. Jag köpte den från någon som tagit in den från USA, men som tröttnade på den.

Det är en ovanlig modell som sällan syns i Sverige.

— Jag har bara sett två som rullar och ett vrak, säger han.

Barnen grät

Markus Gieselmann är uppvuxen i Huskvarna, men han och familjen bodde under många år i Stockholm.

När de flyttade tillbaka till Jönköping för något år sedan lekte han under en tid med tanken att sälja sin pärla, hans Dodge A100-van. När han berättade det för barnen började de att gråta.

— Jag har inga problem med att sälja dem faktiskt. Men den här går inte att sälja, för barnens skull, säger Markus.

Motorn sitter mitt i bilen, nära framaxeln, men det är en rymlig van som är praktisk för utflykter.

Barnen trivs uppenbarligen med åka i en gammal van, snarare än i en "vanlig" bil.

— Det är ju dubbelt så roligt, säger åttaårige Charlie bestämt.

Partybil

Bilen har många gånger använts för barnkalas och Halloweenfester.

— Man måste kunna leka med bilar, säger Markus.

Hans fru Nina delar inte hans passion för amerikanska vans från 60-talet.

— Jag är för att man har intressen, det behöver alla, säger hon diplomatiskt.

Markus har kontakt med andra svenska vanfantaster, bland annat genom en Facebook-grupp.

— Det är bra att få lite pepp. Andra kan nog bli lite trötta på mig: nej, inte en van-bild till, skrattar han.

Gammal kärlek

Det är först de senaste åren som hans passion väckts för amerikanska vans. Han har dock starka barndomsminnen av de klassiska modellerna.

— Jag var 7 eller 8 år och låg på landet och läste Start & Speed, en svensk motortidning. Jag såg en Ford Econoline från 1972, och det bara satte sig. Den var ju så fruktansvärt cool.

Det tog 30 år innan kärleken återupptogs, men han har i alla år haft ett stort motorintresse.

— Jag var i folkaträsket ett tag. Sedan var det istället Delorean och AMC under en tid.

Han föredrar bilar med mycket personlighet.

— Det ska vara fula och korkade bilar, då hamnar de hos mig, skrattar han.

Skapa rätt känsla

Reservdelar är i vanliga fall inte så svåra att hitta, då många av delarna användes i flera olika modeller.

Andra delar måste beställas och kontakter hittar han på nätet. Det kan krävas mycket tid och efterforskning för att hitta en mindre del, som mekanismen till en fönstervev.

— Det mesta finns - men inte allt.

För Markus Gieselmann behöver det inte nödvändigtvis vara originaldelar, det viktiga är att varje detalj skapar rätt känsla.

— Passionen är att bygga och hitta rätt feeling. Jag hittar min inspiration i garaget, säger han.

Det långa och tidskrävande arbetet för att färdigställa bilarna är själva poängen.

— Det är kombinationen: att leta, att bygga och att köra.