Bland vackra oaser, egyptiska marknader och pyramider lurar många kluriga utmaningar. I Den flygande mattan 2 ger Göran dagens barn chansen att uppleva hans matematiska äventyr på sina surfplattor eller mobiler.

— Det är väldigt stort och tar många timmar att spela igenom, så jag brukar säga att det inte är en app utan tio appar i ett, berättar Göran, som står bakom Alega software.

Läromästaren

Många av oss känner nog till Chefrens pyramid, läroprogrammet där man tar sig från till rum till rum genom att lösa matematiska problem. Programmets föregångare, Cheops pyramid, var enligt Göran det första av sitt slag när det lanserades vid tidigt 90-tal . Cheops pyramid hade däremot ett väldigt stort spann vad gällde svårighet och han skapade därför Chefrens pyramid, med uppgifter passande för högstadieskolor. Det är Sveriges mest sålda matematikprogram och efterföljdes av Den flygande mattan: samma princip fast med låg- och mellanstadiet som målgrupp.

— Den flygande mattan har funnits i 7-8 år nu och många lärare har hört av sig och undrat om jag inte kunde göra något liknande fast som en app, säger Göran.

Bed och ni skall få. Nu finns Den flygande mattan 2 tillgänglig på App store och Google play.

Spel möter lärande

Annons

Det har tagit ett år och hjälp av två spelutvecklare på Qiiwi interactive i Alingsås för att färdigställa appen. Den kanske största utmaningen för Göran har varit att ta sig ur gamla vanor. På den gamla goda tiden var det bara stillbilder som gällde, medan man idag vill ha en väldigt levande miljö där allt är animerat.

— De jag har jobbat med är väldigt bra på det de gör och ser det hela ur ett spelperspektiv medan jag ser på det mer som ett läroprogram. Det har blivit en bra mix, säger Göran.

Det må kallas en matematisk resa, men under resans gång får barnen även lära sig om bland annat klockan, geografi och logik.

— Det är väldigt tvärvetenskapligt.

Framtida planer

I nuläget finns inte den skolinriktade versionen ute. Det är samma spel, eller läroprogram, i grunden fast med några extra funktioner.

— Läraren ska kunna följa barnens framsteg och kunna ställa in en lämplig svårighetsgrad för dem, förklarar Göran.

Den versionen kommer att finnas tillgänglig under tidigt 2017, och ska köpas in direkt via Alega software.

Nästa steg för Göran blir att anpassa även Chefrens pyramid och Cheops pyramid till appformatet.

Om det blir en lika stor hit nu som då får tiden utvisa.