Ett flygplan av typen Cessna med fyra personer ombord var på väg mellan Karlstad och Jönköping när det fick el- och motorproblem. Efter ett misslyckat landningsförsök kraschlandade planet på Skövde flygplats. Det började brinna och två av de ombordvarande omkom medan två blev skadade.

Så var scenariot för den storövning som hölls på Skövde flygplats under onsdagsförmiddagen.

– Vi gör detta för att säkerställa räddningsfunktionerna på flygplatsen. Allt för att smörja upp det här maskineriet så att det funkar bra, OM det skulle hända en incident eller olycka, säger Anders Löfvenborg, VD vid Skövde flyplats.

Började brinna

I övningen deltog flygplatsens egen räddningstjänst, Räddningstjänsten Östra Skaraborg, Ambulansen, Polisen, SOS-alarm, Sjöräddningen och Skövde kommun.

Piloten anropade och rapporterade problemen klockan 9:05 varvid Räddningstjänsten larmades. Klockan 9:10 kraschade det fingerade planet och började brinna. Efter att planet kraschat dröjde det cirka 30 minuter innan ambulanser och brandbilar från Skövde var på plats. Flygplatsens egna räddningstjänst var vid det kraschade planet efter bara några minuter, men ingrep inte av övningsskäl.

Medan brandröken steg i ett tjockt, svart moln från ett oljefat intill den som flygplan tjänstgörande bilen, började räddningsarbetet.

– Det dröjde ju egentligen inte så hemskt länge, men det kändes som en evighet innan de kom, säger Gunilla Knutsson Löfvenborg, som försedd med sårskador i ansiktet och en instruktion om vilka symptom hon skulle uppvisa, var en av figuranterna i flygplanet.

Snabbt släcktes branden vid det fingerade flygplanet och de skadade och omkomna togs om hand medan området genomsöktes efter ett par tekniker som antogs ha försvunnit i samband med kraschen.

Nyttig genomkörare

Efter övningen konstaterades en del brister, bland annat dröjde det innan man fick radiosystemet att fungera så att flygplatsens räddningsledare kunde prata med den kommunala räddningsledaren.

– Men det var ett fel hos SOS-alarm i Göteborg som är fixat nu. Där ser man nyttan med att göra sådana här genomkörare, säger Anders Löfvenborg.

– Det blev också fel med brytpunkterna för inpassering till flygplatsen, men utöver det så har det mesta fungerat bra. När man kommit på plats så görs ett snabbt ingripande med släckning och omhändertagande av skadade och omkomna.

Hur troligt är det att något sådant här inträffar på Skövde Flygplats?

– Ganska osannolikt. Flyget är det trafikslag som här lägst dödstal varje år, om man tittar på statistiken i Sverige. Men även om vi har relativt lite trafik här på Skövde flygplats måste vi ändå vara på tå för den händelse att något skulle inträffa.

På flygplatsen övar man varje månad. Vart annat år är man ålagd att göra en större övning och denna har planerats sedan i maj.

– Det här blev en lyckad katastrof, kan man faktiskt säga, tycker Anders Löfvenborg.

Totalt har Skövde flygplats ungefär 6 000 rörelser varje år. Trafiken på flygplatsen har under året ökat med fler kommersiella flygningar, fler fraktflyg och ökad trafik från försvarsmakten. Segel- och motorflygklubbarna på fältet står också för en stor del av verksamheten.