Sedan början av sommaren kör EA åkeri samtliga sina 50 lastbilar på ett nytt sorts bränsle, HVO - Hydrerad Vegetabilisk Olja. Bränslet tillverkas, trots namnet, av slaktavfall och kan användas precis som vanlig diesel. Volvo och Scania har både nyligen godkänt bränslet för användande i deras lastbilar.

— Vi har tittat i flera år efter ett alternativt bränsle. Flera av våra kunder har velat att vi ska hitta på något. Alla jagar CO2-mål, berättar Stefan Nyman, vd EA åkeri.

Gas eller biodiesel

Företaget har övervägt biodiesel, men detta bränsle är svårt att köra med på vintern. EA åkeri har även funderat på biogas, men det skulle kräva investeringar i nya gasbilar, vilket skulle göra att det tog lång tid att byta ut hela fordonsflottan.

När de fick kännedom om HVO gick det ganska snabbt att ta beslut.

— Vi förbrukar en herrans massa diesel. Vi har jobbat med att minska förbrukningen, men detta en helt annan grej. Vi lämnar ett jätteavtryck i miljön. Jag har också barn och jag vill att de ska växa upp i ett bättre samhälle, säger Stefan Nyman.

Priset

Priset på HVO är normalt något högre än vanlig diesel, men EA åkeri har förhandlat till sig ett pris som ligger på samma nivå som vanlig diesel, i kraft av att de köper stora kvantiteter.

Tankar sina bilar gör de vid sin egen tankstation, där det numera enbart finns HVO. Det är endast på körningar upp till Norrland som lastbilarna behöver tanka utanför hemmabasen. Det finns mycket få tankstationer som erbjuder HVO, men det fina i kråksången är att HVO går alldeles utmärkt att blanda med vanlig diesel. Därför är det bara att fylla på med vanlig diesel på Norrlandskörningar.

Piggare

På EA åkeris runt tio Scania-lastbilar behövde några packningar bytas för att det skulle fungera med det nya bränslet. På de runt 40 Volvo-lastbilarna behövdes ingen åtgärd överhuvudtaget.

För dem som kör lastbilarna med HVO märks en viss skillnad mot att köra på diesel.

— Bilarna är lite piggare, gången i bilen är lite bättre och vi ser ingen ökad förbrukning av bränslet, säger Stefan Nyman, som tvekar lite innan han svarar bara för att det kan låta lite för bra för att vara sant.

Enda frågetecknet är att EA åkeri inte kört med HVO på vintern ännu, men enligt leverantören ska det gå bra.

"Otroligt stort"

EA åkeri köper sin HVO av Sollebrunns oljeservice och dess ägare och vd tror att detta bränsle kommer att få stor betydelse framgent.

— Jag tror detta kommer att bli otroligt stort, säger Anders Wängroth.

Inom två år tror han att 60 procent av de 25 000 kubik diesel som företaget levererar årligen ersatts av HVO. Två av Sollebrunn oljeservices tankställen byggs nu om för att kunna erbjuda HVO.

Personbilar?

Än så länge är HVO inte godkänt för personbilar, men Anders Wängroth hoppas på att personbilstillverkare kommer att godkänna det inom ett par år. Det är inte heller godkänt för att använda på lantbrukssidan, men där finns också ett annat problem.

— Jordbrukare får tillbaka en del på skatten. På HVO är det ingen skatt och därför inget att få tillbaka, säger Anders Wängroth.

Vid årsskiftet kommer skatt att läggas på HVO, men denna skatt blir lika stor som höjningen av skatten på diesel, enligt Anders Wängroth.

HVO