Lars Väringers efternamn kommer från orten Väring utanför Skövde, varifrån hans far härstammade. På 60-talet flyttade familjen till Skara då pappan arbetade på Uddetorps lantbruksskola. De blev kvar i Skara under hela Lars uppväxt, innan han flyttade till Malmö där han gick lärarhögskolan.

– Jag jobbade några år som lärare och spelade samtidigt amatörteater. När jag var 28 år sökte jag till Scenskolan i Malmö och kom inte in. Jag sökte igen nästa år och då gick det bättre. Jag kom in och när jag var klar med utbildningen 1984 fick jag jobb på Dramaten.

Nu bor Lars i Göteborg och är sedan drygt 30 år anställd på Göteborgs Stadsteater. På senare tid har han även frilansat på Uppsala Stadsteater, Stockholms Stadsteater och Malmöoperan där han gjort musikaler som Billy Elliot och Spelman på taket.

Du medverkar också i mängder av tv- och filmproduktioner. Hur mycket jobbar du egentligen?

– Så farligt är det inte. Det ser kanske mycket ut när man dyker upp i olika roller som råkar visas samtidigt. Det kan ju vara filmer som spelas in flera år tidigare. Jag har klarat mig någorlunda från att gå in i väggen, säger Lars.

Lars undervisar också på Teaterhögskolan i Göteborg.

– Hm, kanske jobbar rätt mycket i alla fall. Jag blir lite rädd när jag hör mitt eget schema.

Lars Väringer är verksam i alla genrer, från komedi med Robert Gustafsson till mer "seriösa" verk som Natten är dagens mor av Lars Norén och han gör även musikaler.

Annons

– Det är ingen medveten strategi, men jag är oerhört tacksam för att det blivit så. Man stöter på olika hantverkskunnande inom de olika genrerna. Till exempel så är ju musikalartisterna fantastiskt kunniga inom sång och dans, något som jag inte har någon egentlig utbildning i.

– Men ofta behövs det en skådespelare i någon roll. Jag gjorde till exempel Tevje i Spelman på taket och det är ju en sångroll. Ska jag vara ärlig så var jag helt livrädd. Men det fick mig att träna sång jättemycket för att slippa nervositeten. Nu har jag övat upp rösten så den har blivit i alla fall lite bättre med åren, säger Lars med ett skratt.

Nu är han aktuell i Pilsner & Penseldrag, en scenversion av Grabbarna i 57:an, som gick på SVT i slutet på 70-talet och var en stor tittarframgång. Originalet gjordes av Gideon Wahlberg och har bearbetats för scenen av Lars Classon och Jojje Jönsson.

Bland kollegorna märks Claes Månsson, som återvänder till teaterscenen efter tre års frånvaro. Här finns också Jojje Jönsson, Anna Carlsson, Siw Carlsson och Ing-Marie Carlsson med flera.

– Jag känner de flesta i ensemblen sen tidigare och det är ett härligt gäng, säger Lars.

Regissör är Ulf Dohlsten som Lars också jobbat med förut.

– Men det är första gången jag har Ulf som regissör. Det ska bli intressant, han har gjort mängder med liknande produktioner och kan hantverket.

Handlingen i Pilsner & Penseldrag tilldrar sig kring en innergård där Lars Väringers rollkaraktär, målarmästare Oscar Dahlberg, har tagit över skötseln av husen och fått löfte att om han sköter allt perfekt i 20 år och får in hyran i tid varje gång, så ska han få köpa fastigheten för en billig penning.

– När föreställningen börjar är det bara en dag kvar tills de 20 åren gått, och det är då trassligheterna börjar, avslöjar Lars.

Vad är det för sorts föreställning? Fars, komedi eller buskis?

Efter att ha konsulterat ensemblekollegan Siw Carlsson kommer Lars med svaret:

– Det är en fars-komedi-buskis.

Pilsner & Penseldrag har premiär på Vallarna i Falkenberg den 1 juli.