LÄS MER: Fusket kunde kostat honom livet

Det har handlat om personalens låga löner, om anställda som behandlas illa, om skräpiga restauranger och dålig service. Vissa läsare har uppmanat till bojkott. Nu svarar den ansvarige på den tuffa kritiken, samtidigt uppdagas fler fall där allergiker drabbats av restaurangens misstag.

Carina Wilhelmsson befann sig på fredagen tillsammans med andra franchisetagare på den grekiska ön Kos och kunde därför bara svara på tidningens frågor via mejl.

Hon äger förutom McDonaldsrestaurangen i Skara även den i Falköping, Lidköping och Mariestad.

Kritiken mot henne och hennes restaurang i Skara har varit massiv efter tidningens avslöjande om fusket som kunde ha kostat 13-årige Adrian livet.

- Som franchisetagare och ägare är jag ytterst ansvarig för driften på mina restauranger och allt som händer där. Jag beklagar det som hänt och jag gör allt jag kan för att se till att det inte ska hända igen. Vi har väldigt tydliga regler för hur vi ska hantera våra gästers beställningar och även om vi inte vet exakt vad som har hänt så har en pojke fått en allergisk reaktion. Och har mina medarbetare begått ett misstag så är det i slutändan mitt misstag, skriver hon i ett mejl till tidningen.

Flera fall uppdagas

Att ett misstag troligtvis begåtts när osten från cheeseburgaren skrapades av och packades om som hamburgare har hon tidigare deklarerat. Nu visar det sig dock att misstaget Adrian råkat ut för inte är det enda.

På tidningens Facebooksidan har kommentarerna strömmat in. En av de som vittnar om misstagen är Mattias Roslund:

"Jag klarade mig lindrigt undan med 24 timmars diarré och ont som fan i magen efter att fått kyckling istället för veg. Har inte varit där sen i fjol när jag, vegetarian sen 20 år, beställde en veggiewrap och fick kyckling. De försökte kompensera mig med nån jävla kupong. Mig och min familj kommer de aldrig att tjäna en enda krona på igen."

Annons

Även Lill Carlsson skriver om hur hon trots allergi fick fel mat, precis som Adrian.

"De ä ju inte första gången de händer, ja bad om en mjölk å glutenfri burgare å fick en cheeseburgare istället, märkte inte de förrän ja åt av den."

McDonalds pressavdelning valde själva att bemöta kritiken i kommentarfälten.

"Jag förstår att ni alla är arga och jag delar er besvikelse. Alla som jobbar hos oss ska ha genomgått en intern utbildning kring allergi- och matsäkerhet. Att skrapa bort osten och sen servera den är helt emot våra regler och rutiner och får inte förekomma. Tyvärr kan vi konstatera att ett misstag har begåtts." skriver de.

Fallen är dock inget som chefen Carina Wilhelmsson känner till.

- Nej, jag känner inte till dem. Så som de beskriver det ska det inte gå till och jag skulle gärna komma i kontakt med dem.

Hur kommer det sig att ytterligare fel begåtts på din restaurang?

- Matsäkerhet är det allra viktigaste för oss och vi har tydliga rutiner och vi utbildar alla medarbetare. Vi serverar många människor varje dag och tyvärr gör vi fel ibland, men varje fall är ett fall för mycket. Jag ser allvarligt på det och kommer att följa upp det.

Vad kommer du göra nu för att säkerställa att liknande händelser inte inträffar igen?

- Direkt när jag fick kännedom om att det här hade skett så hade vi en genomgång med personalen om vikten av matsäkerhet och hur vi hanterar allergener. För mig handlar det om att fortsätta utbilda kring matsäkerhet och allergier för att vara säkra på att alla våra medarbetare förstår vikten och faran med blanda ihop beställningar. Det är ett arbete i högt tempo men det finns inget utrymmen för misstag som kan riskera våra gästers hälsa.

Du får även kritik för att personalen har låga löner och att de anställda behandlas illa. Vad svarar du på det?

- Alla franchisetagare inom McDonalds har kollektivavtal och är anslutna till Visita, kollektivavtal har funnits sedan starten 1973. Jag känner inte igen den här bilden, men om det är någon som inte trivs eller har andra funderingar så får hen gärna prata med mig.

Restaurangen i framförallt Skara får kritik för att den är skräpig och att servicen är dålig. Vad svarar du på det?

Det är naturligtvis inte acceptabelt. Renlighet och service är våra ledord. Jag har inte upplevt dem som skräpiga men det är klart under vissa tidpunkter med många gäster kan det vara svårt för våra medarbetare att hinna med. Det är dock ingen ursäkt utan något vi får se över.

Hur agerar du för att återupprätta förtroendet för dina restauranger?

- Vi kommer att göra en genomgång av våra rutiner och vår utbildning av våra medarbetare och se till att de som gillar våra restauranger får komma till rena, snygga restauranger med bra service och god mat. Som det ska vara och det som har gjort oss så populära.

LÄS MER: "Beklagar det som inträffat"