— Det är alldeles underbart att spela på hemmaplan. Jag älskar Jönköping som stad och så är det så härligt att få vara nära min familj som bor kvar hemma i Mullsjö. Sedan trivs jag väldigt bra på Spira, det är ett jättefint kulturhus, säger musikalartisten Karin Mårtenson när vi sitter på ett kafé mitt i Jönköping.

Profilen: Karin Mårtenson

Ålder: 31 år.

Gör: Skådespelerska och sångerska.

Bor: Göteborg.

Kommer från: M..

Profilen: Karin Mårtenson

Ålder: 31 år.

Gör: Skådespelerska och sångerska.

Bor: Göteborg.

Kommer från: Mullsjö.

Familj: Jag har en make som också är skådespelare.

Intressen: Jag har på något sätt gjort yrke av mina intressen. Det är teater, sång och litteratur. Allt det här som jag jobbar med.

Lyssnar på: Jag lyssnar på allt möjligt. Jag har ingen favorit, men helst lyssnar jag inte på något alls när jag är hemma. När jag är hemma efter att ha jobbat hela dagen med musik vill jag gärna ha tyst runt mig.

Läser: Just nu är det Moa Martinsson med "Mor gifter sig".

Tittar på: Senaste tiden har det varit mycket dokumentärer som jag har tyckt varit intressant. Den senaste jag tittade på, som jag blev oerhört fascinerad av, var om ett amerikanskt lopp. Den hette "The Barkley Marathons".

Äter helst: Libanesiskt, när jag är här brukar jag gå till Taste of Beirut.

Aktuell: Är med i ensemblen av "Les Miserables" på Spira.

Det var en kombination av olika saker som gjorde att Karin Mårtenson från Mullsjö hamnade på den väg i livet som hon nu vandrar. Men en av de stora katalysatorerna för teaterintresset började när hon gick med i en teatergrupp.

— Det finns en eldsjäl som heter Jenny Almquist som startade en teatergrupp för barn och ungdomar. Jag började i den, för jag var rätt blyg som barn och kände någonstans att om jag gick med i det sammanhanget så kanske jag lär mig att bli lite tuffare och modigare, säger Karin.

Själva gnistan till intresset hade dock kommit tidigare. Karins föräldrar spelade i lokalrevyn och brukade ta med sin dotter till repetitioner och föreställningar.

— Det tyckte jag var jättehäftigt, att vara med och få vara med bakom scenen. De spelade i en skolmatsal som de hade gjort om till en scen och där var jag ofta med, satt längst fram och kunde alla texter.

När Karin sedan gick på Per Brahegymnasiet kom beslutet att satsa helhjärtat på musikal, mycket tack vare en lärare som hjälpte henne på vägen.

— Min sångpedagog Solveig Stomsjö, som fortfarande jobbar kvar, öppnade upp det för mig. Hon tyckte att det passade mig och så sjöng vi mycket musikal. Jag gillade berättandet, att det fanns en historia i varje sång. Där kände jag att det var något som jag ville göra, säger Karin och fortsätter:

— På kvällarna gick jag och dansade på Medborgarskolan, och där var jag varje kväll i veckan och dansade. Jag hade bestämt mig att jag skulle in på Balettakademin, för där kunde jag bli musikalartist som jag hade bestämt mig för att bli.

Och Balettakademien blev det. Hon tog sin examen där 2008. Under utbildningens sista år växte intresset för textarbete.

— Jag ville få fler verktyg för att framförallt utveckla skådespeleriet. Jag upptäckte ganska snart att det inte gav mig så mycket att bara lyssna på en vacker sångröst utan jag ville verkligen beröras av texten och bli övertygad av personen som levererade den. Så då sökte jag in på Högskolan för scen och musik i Göteborg, för där visste jag att de hade mer fokus på skådespeleri.

Under den utbildningen hade Karin praktik på Göteborgsoperan, något som skulle visa sig vara ett lyckokast. Första giget efter utbildningen blev just där på en uppsättning av "West side story". Det menar Karin har varit en stor hjälp.

— Det är jättesvårt att ta sig in i branschen om man är nyutexaminerad. Men där fick jag min erfarenhet. Jag har nog mycket att tacka för det.

Sedan dess har Karin medverkat i bland annat "Spelman på taket" på Spira och "Assassins" på Södra Teatern i Stockholm där Staffan Aspegren, teaterchef på Spira, var regissör.

Just nu är det dock fullt fokus på "Les Miserables" på Spira. Karin var med redan när uppsättningen av den klassiska musikalen var i Karlstad förra året. För många är musikalen något av en dröm att vara med i, men för Karin var det inte så.

— Jag hade inte riktigt någon relation till "Les Miserables", jag hade naturligtvis lyssnat och kände till historien, men det var faktiskt inget som hade fastnat och följt med mig genom åren. Men nu har jag fastnat, sedan vi gjorde den i Karlstad och satte mig in i det arbetet har jag blivit förälskad i verket. Men det var inte kärlek vid första lyssningen.

Utöver ensemblerollen som Karin har i musikalen är hon även vad som kallas för danskapten och har här på Spira också agerat koreografassistent.

— Det innebär att man har ansvar för ensemblenummer och liknande. Om någon till exempel blir sjuk så styr jag om och delar ut uppgifter till andra så att allt ska täckas upp och bli så bra som möjligt. Det har varit en jätteutmaning men är samtidigt något som är väldigt roligt.

Är det något som du vill satsa på mer i framtiden?

— Ja absolut, det vill jag verkligen. Jag och min man gjorde en uppsättning av musikalen "Annie" i Östergötland för ett år sedan och efter det fick vi mersmak, vi kände att det var något vi vill göra. Nu ska vi göra en uppsättning utanför Linköping - i Bjärka-Säby - som handlar om Moa Martinsson. Det är nyskrivet material som vi ska regissera.

Karin kommer dock inte att vara med i "Les Miserables" hela spelperioden. Redan nu är det klart att hon i höst ska åka upp till Stockholms Stadsteater för att medverka i musikalen "My Fair Lady".

— Jag ska vara med i ensemblen och även få agera inhoppare för Eliza Doolittle och det är en av de rollerna som jag känner att jag verkligen vill göra någon gång i min karriär. Så det ska bli kul att få repa in den karaktären och förhoppningsvis få göra den i Stockholm.