Det kollektiva resandet har ökat mycket kraftigt de senaste åren. I Öresundsregionen (Skåne Köpenhamnsområdet) och Mälardalen har och kommer det att satsas på effektiv tågtrafik. Detta i motsats till vad som sker i Västsverige. I Västsverige saknas en tvärförbindelse med järnväg mellan Skövde och Trestadsområdet. Om man tänker sig att åka tåg mellan Skövde och Uddevalla hänvisas man antingen att åka via Göteborg där resan tar cirka tre timmar. Resandet kan också ske med byte i Herrljunga som även det tar tid. Busslinje linje 1 mellan Skövde och Trollhättan tar två timmar. Mellan Lidköping och Skövde tar det 50 minuter. Därför vore det bra med en satsning på en snabb järnväg mellan dessa orter. Vid en järnvägssatsning kan nya hållplatser byggas i Axvall, Varnhem och Vinninga.

I kommunerna mellan Skövde och Uddevalla bor det 275.000 invånare. Överhuvudtaget behöver hela järnvägssystemet i Västsverige förbättras om regionen ska bli rundare som Västtrafik säger och dessutom attraktiv att bo och verka i. Järnvägslinjen mellan Uddevalla och Varberg via Öxnered, Herrljunga, Borås och Varberg bör bli en huvudlinje i VG-regionens inland. Det bör finnas anslutningar i Öxnered, Herrljunga, Borås och Varberg. Vid Håkantorp byggs ett triangelspår mot Kinnekullebanan. Vid Lidköping byggs en ny sträcka till Skövde genom Skara.

Alla ska inte till Göteborg och det är mycket viktigt att man kan nå olika delar i regionen från hela regionen. Även om Göteborg är huvudorten ska inte alla dit. Ska VG-regionen bli en slagkraftig region måste den likt Öresunds– och Mälardalsregionerna satsa på utbyggd järnvägstrafik. Det gäller även godstrafiken. Enligt uppgifter satsar Skåneregionen 1,2miljarder på järnvägstrafik. VG-regionen satsar 630 miljoner kronor. Dessa uppgifter säger att VG-regionen måste bli mer intresserad av tågtrafik.

Annons

Låt detta bli verklighet!

Christer Wilhelmsson, Ordförande Svenska Järnvägsfrämjandet Klas Ternegren, Ordförande lokalavdelning Väst Järnvägsfrämjandet