Kommentar till inläggen om bilismen i tidningen nyligen. Många familjer som bor utanför tätorters uppbyggda nät av bussar, spårvagnar och kanske tunnelbanor har byggt upp sina liv på att kunna använda den befintliga bilen. Det handlar för många om att pendla till sina arbeten och att se till att familjens barn får en gynnsam och meningsfull uppväxt. Att köpa bil är ofta en investering – ofta till stora pengar. En bil av nuvarande konstruktion kan hålla i 15-20 år om den underhålls. Att då staten på kort sikt löpande höjer skatterna på drivmedel som idag är över 70% - är att slå undan benen på skötsamma och arbetsamma medborgare.

Att för dessa medborgare i det läget investera dyrt i en ny bil med ny teknik och tveksamma tekniska egenskaper vore i många fall en alltför stor belastning. Nuvarande högskatteinriktning ökar på de ekonomiska klyftorna i landet. Är inte detta ett slags förtryck?

Relaterat: Upproret igång – bilister i Skaraborg har fått nog av höga bensinpriser
Relaterat: Forskningschefen om bensinpriserna: "Måste göra det dyrare att tanka fossilt"

Självklart borde miljöhänsynen materialiseras genom tvingande krav på biltillverkarna, inte skatter mot medborgarna. Se bara på vad de hårda miljökraven i delstaten Kalifornien i slutet av 1900-talet fick för positiva följder. En ny teknisk nivå bland biltillverkarna blev plötsligt en slags standard. Men Sverige är ett lilleputt-land i sammanhanget och modet att sätta hårda krav på företagsjättar saknas.

Alternativa fordon som elbilar eller vätgasbilar har säkert sin framtid, speciellt det sistnämnda. Tillverkning av batterierna på elbilar gör att miljöfördelarna är högst tveksamma.

Annons

L Andersson

Relaterat: Finansministern svarar skaraborgarna om bensinpriset
Relaterat: Det får bli bensinuppror utan mig
Relaterat: Bosse ”Bildoktorn” om protesterna: ”Bensinen är inte för dyr”