I den senaste säsongen av SVT:s dramaserie Vår tid är nu flyttar servitrisen Maggan från Klarakvarteren i Stockholm till en nybyggd lägenhet i den moderna förorten Vällingby. På golvet i den nya bostaden ligger ett platt paket, ur vilket hon plockar upp ett exemplar av bordet Lövet, den första möbel som Ikea levererade som byggsats på detta sätt.

En bild av det svenska folkhemsbygget. En bild som nog passar väl in i den berättelse om Sverige som Ikea vill förmedla: ett demokratiskt välfärdssamhälle, präglat av social och ekonomisk jämlikhet.

Ikea använder sig också av flitigt av de blågula färgerna, referenser till vacker natur och svenskklingande namn på produkterna.

– Jag känner inte till något annat globalt varumärke som har en så väldigt utpräglad nationell profil, säger Sara Kristoffersson, skribent och professor i designhistoria vid Konstfack i Stockholm.

Hon är författare till boken Ikea: En kulturhistoria och kommer till Högskolan i Skövdes populärvetenskapliga café på onsdag. Hon ska berätta om hur det globala företaget Ikea använder bilden av Sverige i sitt varumärkesbyggande. Och om hur Sverige drar nytta av Ikea.

– Numera får Ikea en hjälpande hand av den svenska staten som gärna lyfter fram varuhuskedjan för att blåsa liv i den nationella identiteten och lansera Sverige utomlands. Företaget och nationen tycks ingå i en symbios med fördelar för bägge parter.

Annons

Det var egentligen först på 80-talet som Ikea började lyfta fram det svenska.

– Den rödvita logotypen blev blågul och i restaurangen introducerades signaturrätten köttbullar med potatis och lingonsylt.

Är Ikeas Sverigebild sann? Nja. Enligt Sara Kristoffersson bygger den till stor del på förlegade eller ifrågasatta föreställningar.

– Nostalgiska tillbakablickar till en romantiserad idyll, fastslår hon.

Sara Kristofferssons bok om Ikea finns på flera språk och hon har föreläst i många länder med utgångspunkt från den.

– För svenskar är Ikea en form av vardagsnationalism, medan amerikaner, till exempel, tycker att Sverige är ganska exotiskt.

Sara Kristoffersson märker att det finns ett intresse för hennes föreläsningar kring möbelföretaget, både utomlands och i Sverige.

– Jag tror att Ikea är ett ämne som många har väldigt lätt att fascineras av.

Mottagandet av vad hon har att berätta är dock inte alltid bara positivt.

– Det har hänt att en del blir lite sura för att jag är lite kritisk. Det finns de som tycker att Ikea inte ska ifrågasättas överhuvudtaget.