Hon har trots sina bara 35 år i livet skaffat sig en lång erfarenhet i mediebranschen. Det började som tonåring då hon fick hoppa in och skriva på Vetlanda-Posten.

Gilla oss på Facebook!

Klicka på länken för att hitta oss på Facebook, och följ oss på Twitter och Instagram vi..

Gilla oss på Facebook!

Klicka på länken för att hitta oss på Facebook, och följ oss på Twitter och Instagram via våra användarnamn!

Skövde Nyheter, Twitter: @SkovdeNyheter

Västgöta-Bladet, Twitter: @VastgotaBladet

Skaraborgs Läns Tidning, Twitter: @red_sklt

Falköpings Tidning, Twitter: @red_ft

Jönköpings-Posten, Twitter: @JonkopingsPost, Instagram: @jonkopingsposten

Värnamo Nyheter, Twitter: @varnamo_nyheter, Instagram: @varnamonyheter

Smålänningen, Twitter: @Smalanningen_

Smålands-Tidningen, Twitter: @Smalandstidning

Smålands Dagblad, Twitter: @SmalandsDagblad

Vetlanda-Posten, Twitter: @vetlandaposten

Tranås Tidning, Twitter: @tranastidning

— Jag visste ganska tidigt att jag ville jobba med journalistik och min mamma uppmuntrade mig och fick mig att läsa böcker. Det intresset har hållit i sig. Jag läser mycket böcker och jag är inte intresserad av ljudböcker. En bok ska man hålla i när man läser, säger hon.

Yrkeskarriären fortsatte sedan som sportreporter på Smålands-Tidningen och emellan utbildade sig Hanna Källqvist till medieproducent. Hon fick sedan jobb som videoreporter på SVT och innan det nya jobbet på Hallpressen och på redaktionen i Jönköping var hon digital utvecklingsredaktör på Sveriges Radio i Stockholm.

Där publiken finns

Och nu är hon alltså inne i en ny utmaning i takt med att intresset och användandet av sociala medier hela tiden ökar.

— Det handlar mycket om att jobba med strategier och hur vi ska synas på sociala medier som Facebook, Twitter och Instagram i första hand. Vi når allt fler läsare genom de sociala medierna men syftet med vår närvaro är att vi vill skapa dialoger med våra läsare och vi ska också finnas där publiken finns, säger Hanna Källqvist.

Annons

Hon berättar också om hur det ofta uppkommer diskussioner mellan människor med olika bakgrunder.

— Det är förstås väldigt viktigt samtidigt som sociala medier är en stor kanal för oss att få tips som kan bli till bra nyheter.

En rasande fart

Utvecklingen på sociala medier går också i en rasande fart. Det är bara fyra år sedan Hallpressens gemensamma digitala arbete kom igång och sju av de tidningar som tidigare endast varit pappersprodukter kom ut på webben.

— Papperstidningarnas tid är inte över men vi måste som sagt möta publiken på de plattformar de finns på. Den yngre generationen är väldigt aktiv där men även äldre börja mer och mer synas på de sociala medierna och våra följare blir hela tiden fler. Och som sagt vill vi föra en dialog och snappa upp tips och idéer om sådant som är viktigt att belysa, säger Hanna Källqvist.

— Vi har aldrig någonsin nått så många människor via våra kanaler som vi gör i dag och det är mycket glädjande.

Hur ser du på förhållandet mellan nyhetsvärdering och vikten av antalet klick?

– Genom att följa antalet klick på olika artiklar ser vi vad som verkar intressera våra läsare i högre eller lägre grad, och det är ju en god start. Men sedan nyhetsvärderar våra redaktioner förstås självständigt precis som det ska vara. Då gäller det för oss att även skriva och paketera de jobben på ett sätt som gör dem tillgängliga och relevanta för läsarna. Det finns få genvägar till klick egentligen - bra innehåll vinner alltid.