Det har varit extra svettigt att träna det senaste, med den värmebölja som varit och som med största sannolikhet kommer stanna kvar ett tag till. Just denna tisdagskväll, när Friskis och Svettis hade premiär för sommarens parkträningar vid Karstorp, blåste det kyligare vindar vilket gjorde det riktigt behagligt att träna.

Men nära på 30 grader och strålande solsken skulle inte vara anledning för dem att ställa in utomhusträningen.

– Om det är ösregn och åska får vi ställa in, säger Mats Pihlman och Susann Lindelöf som är två av de som leder träningspassen i sommar.

Värmebölja ska alltså inte vara ett hinder för att träna. Susanns tips för att orka med träning i värme är att se till att dricka vatten under dagen och vätska upp sig.

– Då räcker det inte med det man dricker under träningen, utan man får plussa på med vätska under dagen om man ska träna på kvällen, säger Susann Lindelöf.

Även efter träningen ska man se till att få i sig ordentligt med vatten. Om det är extremvärme kan det även vara bra med vätskeersättning så man får i sig viktiga salter och mineraler. Om man får vätskebrist kan man känna sig slö och tappa koncentrationen, inte optimalt för träning.

Vad det gäller kläder så funkar det bra att ha vanliga träningskläder värmen också.

– Funktionskläderna är så bra nu, så det behöver man inte tänka på när det är en timmes träning som här. Det är viktigare att tänka på om man ska springa en halvmara.

Annons

Friskis och Svettis i Skövde har i sommar mellan vecka 23 och 33 gratis utomhusträning vid Karstorp, på Volvos rekreationsområde vid fotbollsplanerna. Detta blir tredje året, innan dess var de i Boulognerskogen. På tisdagen var det premiär och det blev god uppslutning.

På träningspasset fick man träna allroundstyrka och kondition till musik.

– Musiken är viktig och den ska vara medryckande, den lyfter träningen. Man lägger fokus på musiken istället för att det känns jobbigt, säger Susann Lindelöf.