I förra veckan lanserade Metro i samarbete med Nätsmarta Lilla Viralgranskaren, en lärarhandledning med lektioner för elever i åldrarna sex till 18 år.

Tanken är att detta material ska göra det enklare för lärare att lära ut källkritik till eleverna.

Viral haj

Annons

Materialet består bland annat av en film som baseras på en satirisk artikel i tidningen Svensk jakt. Filmen heter ”Hajen som blev viral” och kan fungera som en samtalsstartare om vikten av att vara källkritisk till sådant som man hör eller läser.

I filmen agerar tidaholmaren Erik Gustavsson berättarröst.

— Jag jobbar som konsult åt reklambyrån som gjorde filmen. De trodde att min röst kunde passa bra in i produktionen, så jag testade att spela in mig själv och de verkade gilla det, berättar Erik, som inte låter särskilt "tidaholmsk" i klippet.

— Jag fick tona ner dialekten lite. Jag tror dock att de uppskattade att jag inte pratar rikssvenska.

Ljuddesigner

Erik jobbar med ljuddesign och har förutom berättarrösten gjort ljudläggningen i filmklippet.

Vad tycker du om idén att lära ut källkritik till barn och unga?

— Jag tycker att konceptet är jättebra. Unga hänger mycket på internet och där kan det vara svårt att veta vad som är sant och inte. Det ligger rätt i tiden, säger Erik Gustavsson.