Nu finns det så galet mycket fina & späda grönsaker. Betor, lök, rädisor, morötter, kål, sockerärtor mm.

Alla dessa grönsaker är jättegoda att bara råmarinerad. Skär i tunna skivor/bitar, på med kallpressad rapsolja, citron/vinäger, salt, svartpeppar & kanske lite riven vitlök. Låt dra någon timme & sen har du bästa tillbehöret som passar till allt. Äter man grönsakerna råa så får man ju dessutom i sig mycket mer nyttigheter.

Annons

Annars kan man bara förvälla grönsakerna i ordentligt saltat vatten i 2-3 minuter, skölja dem snabbt & sedan äta med smör & salt på.

Färsk vitkål.

Dela på mitten & grilla, ringla över en god olja & lite flingsalt. Gör en "pizzasallad" med kål, rädisor, salladslök, olja, citron, salt & svartpeppar.

Morötter.

Skölj dem, lägg på en plåt, ringla över olja, salt, svartpeppar & lite honung. Rosta dem i ugnen på 225 grader i ca 15-20 minuter. Hacka massa goa örter ex dill & libbsticka. Blanda upp morötterna med örterna & lite xtra salt på toppen.

Betor.

Skär bort blasten (blasten kan man smörsteka, men det är inte bra att äta för mycket, pga höga halter nitrat) koka dem nästan helt mjuka. Skölj dem i kallt vatten & skala dem. Rosta lite nötter & frö & smula över en god lagrad ost.

Rädisor.

Galet goda som de är, men testa även att steka dem & att pickla dem i en 1-2-3-lag. 1 del ättika, 2 delar socker & 3 delar vatten. Koka upp & slå över hela eller grovt skurna rädisor. Låt svalna i kylen över natten.

Mat