– Han håller fast vid vad han sagt från början, han åberopar tekniskt fel på lastbilen och förnekar brott. Vi är av en annan uppfattning, säger förundersökningsledare Andreas Gabrielsson till tidningen.

Scania, tillverkaren av lastbilen, har inte kunnat hitta något tekniskt fel på fordonet. "Det finns ingen driftsdata som bekräftar förarens uppgifter om att han försökt bromsa fordonet", meddelade företaget efter sin undersökning.

– Det är ett väldigt speciellt ärende, det är medialt väldigt uppmärksammat och föraren hyllades som en hjälte i början, säger Gabrielsson.

Relaterat: Polisens egen utredning stärker misstanken mot lastbilsföraren
Relaterat: Polisen utreder: Chauffören bakom skenande lastbilen på E20 misstänks för flera grova brott
Relaterat: Skenande lastbilen: Föraren anmäld för falskt larm och vårdslöshet i trafik

Händelsen inträffade den 20 maj. I över en timme for lastbilen fram på E20 mellan Vårgårda och Skara i runt 50 kilometer i timmen. Polisen fick eskortera fordonet och stänga av vägen för trafik. Färden tog slut när fordonet styrdes ut på en åker utanför Skara.

TT